Nu har klimathotet kommit på tok för nära

Miljöpartisten Kjell Hjalmarsson i Borås

Borås är den kommun där valresultatet de senaste valen varit mest likt riksvalet. Under valåret 2018 har ledarsidan återvänt till staden för att följa valrörelsens vardag.


Sveriges sämsta järnväg har den kallats, sträckan mellan Göteborg och Borås. I sanningens namn är det kanske orättvist, men det är sant att vagnarna på det klassiska lokdragna tåget kränger hit och dit på vägen ut från Göteborg.

Nästan alla som reser mellan Borås och Göteborg väljer i dag bussen, eller bil. Och det är många. Mellan städerna pendlar daglige tiotusentals människor.
Tåget är ändå nästan fullsatt. Delvis beror det säkert på ett en av vagnarna fått spärras av. Dörrarna fungerar inte. Det är sådant man får räkna med som resenär på den svenska järnvägen.

I början av sommaren fattade regeringen beslut om den nationella planen för utbyggnaden av infrastrukturen, den största järnvägssatsningen i modern tid enligt infrastrukturminister Tomas Eneroth. Där fanns snabbjärnväg på sträckan Göteborg - Borås med. Någon gång efter 2024 ska en helt ny bana börja byggas.
Miljöminister Isabella Lövin pratade om att prioritera de människor som reser klimatsmart.

Tåget skakar fram i sakta mak och jag har gott om tid att titta på utsikten. Trots att åskan hänger i luften lyser solen, precis som den gjort hela den här märkliga sommaren. Många träd håller redan på att tappa sina löv.

Efter den extrema sommaren, torkan och bränderna är det många som är oroliga för klimatet.

– Många har fått sig en tankeställare, säger Kjell Hjalmarsson som står utanför Miljöpartiets valstuga på Stora torget i Borås.

Hjalmarsson är en av två ordföranden för det gröna partiet i Borås. Han har tillbringat större delen av valrörelsen i valstugan. Just nu svarar han på frågor tillsammans med Hanna Werner som är ersättare i kommunfullmäktige.

Vi pratar en stund om den gångna mandatperioden. Kjell Hjalmarsson tycker att de gröna haft ett stort inflytande, även om förslagen lokalt ofta presenteras tillsammans med de andra rödgröna partierna.

– Men det är vi som driver på när det gäller miljöfrågor, säger han bestämt.
På den punkten har Miljöpartiet haft lite svårt att övertyga, inte minst på riksnivå.

Den första mandatperioden som regeringsparti har haft ett högt pris. Enligt opinionsundersökningarna kan partiet som bäst hoppas på att tangera det senaste valets knappt sju procentenheter.

– Vi var medvetna om att det skulle bli tufft, säger Kjell Hjalmarsson.

Samtidigt tycker han att ministerposterna har varit värda sitt pris. Migrationspolitiken hade varit ännu hårdare utan gröna ministrar och miljöpolitiken hade varit sämre.

Ett exempel är att järnvägen till Göteborg nu äntligen ska moderniseras.

– Det hade varit dumt att inte ta chansen.

Nu hoppas Hjalmarsson på fortsatt inflytande efter valet. Lokalt behövs en lösning som garanterar en majoritet i fullmäktige. Samarbetet i den styrande minoriteten har fungerat bra, men att genomföra politik har varit trögt.

Dessutom handlar det om att hålla Sverigedemokraternas utanför makten. Samtidigt som vi i Borås talar om oron över klimatet lanserar Jimmie Åkesson löftet om sänkt bensinskatt i Stockholm.

Precis hur det ska gå till att skapa ett kraftfullt styre kan dock varken Kjell Hjalmarsson eller någon annan svara på i dag. Efter valet väntar samma rysare i den lokala boråspolitiken som i Stockholm.


Följ Aftonbladet Ledare på Facebook för att diskutera vidare och hitta andra spännande ledartexter.