XXL ser klimatkrisen som ett PR-problem

Uppdaterad 2019-06-24 | Publicerad 2019-06-20

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Sportkedjan XXL har nu varit inblandade i flera klimatskandaler.

"Europas grönaste sportkedja" skär sönder fullt dugliga kläder och prylar och dumpar dem i containrar. I dag avslöjade Aftonbladet en ny skandal kring sportföretaget XXL.

Förra gången handlade det om en affär där hånfulla kommentarer om klimataktivisten Greta Thunberg publicerats på Sverige-VD:ns privata Facebook. Själv uppgav han att hans konto blivit kapat.

Sen sa han upp sig.

Slänger varor systematiskt

Nu har Aftonbladet upptäckt att företaget förstör och slänger helt nya varor som inte kan säljas. Enligt kedjans egen policy ska kläderna skänkas till välgörenhet eller återvinnas. Men i containrar bakom butikerna finns högar med uppskurna jackor, byxor, sportskor och cykelvagnar.

Slöseriet är systematiskt. Tidigare anställda hos XXL vittnar om att det känts "fruktansvärt" att slänga så mycket fullt dugliga produkter. För sportkedjan som på sin hemsida stoltserar med utmärkelser i miljö och etisk handel blir förstås detta ett stort PR-problem. Men avslöjandet får inte stanna vid att handla om XXL:s containrar.

Kläder förstör klimatet

Klädindustrin är en av världens största klimatbovar. Produktionen av kläder i världen släpper ut mer växthusgaser än flyg och sjöfart sammanlagt, enligt FN:s handelsorgan Unctad. Att kedjor förstör kläder som redan producerats är rent ut sagt klimatfientligt.

Men vi måste också sluta köpa så mycket nya kläder. En undersökning från second hand-kedjan Myrorna visar att 72 procent av svenskarna inte ens använder hälften av det de har i sina skåp och byråer. De flesta tycker redan att de äger för mycket. Trots det köper vi i genomsnitt nästan ett nytt plagg i veckan. Varför då?

Endorfinkickarna får inte styra

Dagens ekonomiska system går runt på slit och släng. Företagen pumpar ut reklam, vi får en endorfinkick av att impulsköpa nya grejer. Priser pressas ner för att vi ska köpa mer, och sömmerskorna i södra Asien får ta smällen med låga löner och hemska arbetsförhållanden.

Tiden då man bekymmersfritt kunde köpa en ny tröja i veckan är förbi. Klimatkrisen är på allvar, och många har börjat ställa om sina vanor efter insikten. Att kedjan XXL slänger kläder redan innan de har använts är förstås extremen. Men att köpa ett par jeans man använder ett fåtal gånger är också illa.

*Artikeln är förtydligad med uppgiften att XXL:s tidigare Sverige-VD uppger att hans Facebook-konto blivit kapat.

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.