Riskkapitalet vill tjäna pengar på din dickpic

Jurister riktar reklam till män som ofredar

Riskkapitalister tjänar på att rikta reklam mot brottslingar.

“Har du skickat en oönskad dickpic?”

Frågan riktar sig till män som fotograferat sitt eget könsorgan och skickat bilden till någon annan. Någon som inte “önskat” gesten.

För några hundralappar kan den som har begått en brottslig handling få juridisk rådgivning av experter. Allt sker över videosamtal i en app. Som ett slags Kry för juridik, men på förövarnas sida.

Det är affärsidén bakom det nystartade app-företaget Klientlys reklamkampanj. Den hänger just nu i Stockholms tunnelbana, ovanför morgontrötta resenärers huvuden.

Vänder sig till digitala blottare

Man tror sig först ha läst fel. Nog måste det vara till brottsoffren som företaget vänder sig? De som har tagit emot oönskade dickpics och tvingats stirra på ett uppsvällt könsorgan i telefonen. De som utsatts för en digital blottare och borde uppmärksammas på sina juridiska rättigheter.

Nej då. Det här är en väl genomtänkt reklamkampanj. Bakom företaget finns jurister, PR-experter och näringslivsprofiler. De vet precis vad de gör. Det är det som är det bisarra.

Vad är nästa steg, juristhjälp till cykeltjuvar? “Har du råkat ta något som egentligen inte var ditt?”

Eller en kampanj riktad mot våldsutövare? “Hotar frugan med att anmäla efter att du sopade till henne på fyllan? Ring oss så hjälper vi dig, ladda ner vår app här.”

Aggressiva kampanjer

Klientlys kampanj för också tankarna till en hårt kritiserad reklamfilm från 2019, där försvarsadvokater vände sig direkt till gängkriminella i marknadsföring på sociala medier.

Aggressiva kampanjer till nya klientgrupper lönar sig. På bara några månader drog Kliently in miljoner från investerare. Riskkapitalister som ser “legal-tech”, teknikföretag med juridisk inriktning, som nästa stora bransch att plöja ner sina pengar i.

Ett stort men okänt antal män ägnar sig åt att skicka “dickpics”. Kliently vet att det finns pengar att hämta. För varje dickpic finns det ju ett brottsoffer som skulle kunna polisanmäla.

Fler måste anmäla

Kliently säger sig vilja lyfta vanliga frågeställningar de får från sina kunder. Advokaterna och grundarna av företaget, Anita Sjunghamn och Nadja Hatem, vill att fler ska ha tillgång till juridisk rådgivning. Att sänka trösklarna till juridiken är en fråga om en demokratisk rättighet, menar de.

I sak har de naturligtvis rätt. Det vore fantastiskt om fler personer hade tillgång till lagbokens kunskaper. För att bättre känna till sina rättigheter. För att våga anmäla och veta att man har rätten på sin sida när man utsatts för ett brott.

Det finns knappast ett samhällsbehov av förövare som behöver lära sig att kringgå lagen.

Men så länge riskkapitalisterna vet att kundunderlaget finns är det en växande marknad.


Lovisa Arvidsson är vikarie på Aftonbladets ledarsida. Det här är hennes första text. Läs mer om Lovisa i intervjun på Aftonbladets ledarblogg.


Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.