Influencers ska inte vara klimatgangsters

Uppmanar unga till att köpa onödigt skräp

Unga personer shoppar på uppmaning av influencers.

En ny rapport visar att svenskar är mindre oroade för klimatet än vad man är i andra länder. Invånarna i G20-länderna toppar listan över högst klimatångest, alltså är man mer oroad över klimatet om man bor i ett ekonomiskt utvecklingsland. Kanske för att det är de länder som drabbas allra hårdast av klimatförändringarna – det blir påtagligt på ett annat sätt.

Men även i Sverige kan vi tydligt se effekterna av den globala uppvärmningen. Samtidigt pushar svenska influencers för en överkonsumtion av ohållbara textilier. Istället borde influencers prata mer om klimatpåverkan som deras inköp har. Samarbeten med företag borde innebära nya mer hållbara alternativ och mindre försäljning av produkterna.

Rapporten visar att 63 procent av svenskarna tror att jorden går mot oåterkalleliga brytpunkter medan endast 40 procent är oroliga över situationen.

Visar upp överkonsumtion

Att se influencers i ljuset av klimatförändringarna kan stundvis vara provocerande. De allra största ses göra så kallade hauls – videor där man visar upp allt det senaste man har köpt. Samarbeten med stora företag och rabattkoder om man handlar snabbt är inte heller ovanliga företeelser.

Den senaste idén som influencers verkar ha för att lösa klimatkrisen är att använda sig av second hand-lösningar då man inte längre vill ha plaggen som man köpte på impuls med deras rabattkod. Man kan exempelvis använda sig av Sellpy, en tjänst som ägs till största del av H&M och som säljer gamla plagg online. Dock har anställda på företaget vittnat om dålig arbetsmiljö där man andas in massor av damm, överhettade lagerlokaler och ljudinspelning och otillåten bevakning av anställda. Företaget som ännu inte anslutit sig till ett fackförbund har haft extremt dåliga arbetsvillkor och dåliga löner. En lösning som därmed blir ohållbar. Det finns massa andra lösningar som inte kräver att människor hamnar i dåliga arbetsförhållanden för att lösa klimatkrisen.

Hållbara lösningar krävs

Istället bör influencers prata om lösningar som varken skadar människa eller miljö. Vad har deras mönster för effekt på invånarna i G20-länderna som producerar kläderna? Det är dags för influencers att använda sin makt till att influera företagen till att ställa om på riktigt, istället för att pusha för ohållbara lösningar.


Diskutera gärna texten med Jehna Al-Moushahidi. Chatten startar klockan nio, men det går bra att ställa frågor redan nu.

  • Jehna Al-Moushahidi
    20 aug 2021

    Det är tyvärr allt vi hinner med för idag! Tack för era frågor!

  • Jehna Al-Moushahidi
    20 aug 2021

    Det finns mycket de kan göra! Det finns ett fåtal som valt att jobba mer med hållbarhet, men majoriteten (och de allra största) kan absolut göra mer.

  • 20 aug 2021

    Håller helt med dig. Med tanke på hur idoliserade influencers är av unga, borde de gå i bräschen för ett nytt tänkande. De behöver se över sin egen klimatpåverkan, och hur de indirekt bidrar till sina följares klimatpåverkan, och börja jobba för en mer hållbar framtid.

    Cecilia W
  • Jehna Al-Moushahidi
    20 aug 2021

    Det jag menar är att samarbetena med företagen kan se annorlunda ut. Om ett företag exempelvis bidrar till klimatförstöring så kan influencers välja att inte jobba med dem förrän de ställt om. Det är inte bara influencers som tjänar på samarbeten, utan man behöver också komma ihåg att företagen tjänar mycket på att de får reklam på sociala medier. Därför har influencers stort förhandlingsutrymme och möjligheten att endast jobba med klimatsmarta företag eller säga till företagen att de inte kommer jobba med dem förrän de ställt om.

  • 20 aug 2021

    Varför tror du att en influencer som tjänar miljoner på att göra reklam för onödiga saker helt plötsligt ska kasta bort sin inkomst och flashiga livsstil för att istället säga till sina följare att inte konsumera, inte resa i onödan, osv.

    Joel