Chockhöj trängselskatten och skippa miljözonerna

Kväveoxiderna från Stockholmstrafiken måste ner.

I Stockholm sköter moderaterna kollektivtrafiken medan miljöpartisterna har hand om biltrafiken.
Tillsammans håller de på att skapa trafiksituationen från helvetet. Ingenting fungerar.

Den nya tunneln Citybanan som skulle klara framtidens pendeltågstrafik är redan för liten. I dagarna försökte det moderata landstingsrådet Kristoffer Tamsons smyga igenom en minskning av pendeltågstrafiken genom att helt enkelt hoppa över vissa stationer. Skip stop, kallade han det som för till exempel invånarna i Ulriksdal skulle innebära färre avgångar.

Sex av tio bilar förbjuds

Eftersom den överfulla tunnelbanan knappast är något alternativ skulle Ulriksdalsborna sannolikt tvingas ta bilen.
Men det vill inte Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén. Som miljöpartist vill han i stället minska biltrafiken och införa miljözoner. Senast 2020, säger han om förslaget som innebär att minst sex av tio bilar kommer att förbjudas i Stockholms innerstad.

Miljözonerna är på allvar. I regeringsförklaringen lovade Stefan Löfven att kommunerna ska få möjlighet att införa de zoner som förbättrar luften i städerna och Daniel Helldén är förberedd.

Helldén har bråttom

– Vi har skrivit in i nästa års budget att vi ska arbeta med införandet av miljözoner för lätta fordon, säger han till Dagens Nyheter. Det kommer att ske så fort vi får besked från regeringen.

I Stockholms innerstad vill han förbjuda alla bensinbilar äldre än 2009 samt alla dieselbilar, även de moderna euro-6-bilarna. I Gamla stan och på vissa hårt belastade gator kan enbart el- och laddhybrider bli tillåtna.
– Jag tycker att stockholmarna ska undvika att köpa dieselbil, varnar Daniel Helldén.

Ryckig miljöpolitik

För alla de som köpt miljödieslar kan det låta obegripligt. Det handlar om bilar som belönats med Alliansregeringens supermiljöbilspremie för att de har lägre koldioxidutsläpp. Och nu vill den rödgröna regeringen förbjuda samma bilar för att de släpper ut för mycket kväveoxid.
Frågan ligger hos regeringen där miljöminister Karolina Skog bedyrar att det kommer ett förslag. Miljöpartisterna vill så väldigt gärna ta ett konkret miljöbeslut innan valet. Men frågan ligger hos kommunikationsminister Tomas Eneroth (S) och frågan är om det blir något förslag före jul.

Miljöpolitik kan inte bedrivas så här ryckigt. Människor kan inte övertalas att köpa bilar som de tvingas sälja två år senare. Om miljöpartisterna vill ha renare luft kan de miljödifferentiera en rejält höjd trängselskatt. Pengarna kan gå till en snabbare utbyggnad av kollektivtrafiken för viktigast av allt är att tågen faktiskt stannar på alla stationer.