Ylva Johansson kan nog kasta strejkutredningen

Kanske var det trots allt början till slutet för en av de bittraste, långvarigaste och farligaste arbetsmarknadskonflikterna på länge vi nu såg i eftermiddag. Hamnarbetarförbundet hade kallat till presskonferens i Göteborg, som är en av de hamnar där förbundet organiserar en majoritet av arbetarna.

Erik Helgeson från förbundet berättade att man under vintern fört samtal med LO och Transportarbetarförbundet. I förra veckan ledde det till att Hamarbetarförbundets styrelse uttalade sig för att acceptera ett rikstäckande avtal med fredsplikt, och för att hitta former för att kunna förvalta ett sådant avtal tillsammans med Transport.

Med tanke på förbundets struktur och direktdemokratiska traditioner är det närmast sensationellt.

Framtida samgående

Hamnarbetarförbundet kan till och med tänka sig att prata om Transport om ett framtida sammangående. Eftersom förbundet för drygt 40 år sedan bildades som en protest mot just hur Transport fungerar rymmer det mycket symbolik.

Så långt kan man nästan tala om en personlig seger för LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson, som varit den som organiserat samtalen. Om fackföreningsrörelsen lyckas ordna upp sina egna affärer faller ännu ett argument för begränsningar av strejkrätten platt till marken.

Ändå, på sista raden är man inte riktigt överens. Enligt Hamnarbetarförbundet beror det på att LO-förbundet Transport kräver att det mindre förbundet underordnar sig. Det vill hamnarbetarna absolut inte göra.

Där står vi alltså nu.

Om drygt en vecka ska arbetsgivarna ha genomfört den nya linje som innebär att Hamnarbetarförbundet stängs ute från samarbete på alla hamnar, alltså också där rutinerna fungerar utmärkt.

Särskilt oroade är Hamnarbetarförbundets företrädare för vad som ska hända med arbetsmiljöarbetet när omkring 100 skyddsombud stängs ute från sina uppdrag.

Om drygt två månader ska dessutom regeringens utredare Tommy Larsson svara på frågan om begränsningar av strejkrätten. Trots att det sedan förra sommaren inte pågår någon konflikt kommer trycket på lagstiftning att vara mycket hårt.

Förödande förslag

Det skulle vara förödande om regeringen väljer att nu gå vidare med förslag om begränsad konflikträtt.

Praktiskt, eftersom nya lagar kommer att skapa oro på arbetsmarknaden utan att för den skull skapa arbetsro i hamnarna.

Politiskt, eftersom det borde vara en socialdemokratisk regerings mardröm att gå in i valrörelsen med ett förslag om strejkbegränsningar som den största delen av fackföreningsrörelsen avvisat.

I dag stänger Hamnarbetarförbundet inga dörrar. Arbetsgivarnas skärpta linje kommer inte att mötas med varsel just nu. Förbundet fortsätter gärna samtalen med LO och Transport.

LO lovar i sin sida att göra allt för att hitta en lösning. De samtal som förts under vintern är långt ifrån avslutade.

Om Ylva Johansson vill göra sitt för att underlätta det arbetet är nog det bästa hon kan göra att slänga planerna på strejklagar i den djupaste papperskorg hon hittar.

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.