Det ska kosta att flyga långt

I den politiska debatten hör man partiledare allt oftare betona vikten av att "ta folks oro på allvar". Det verkar dock gälla allt annat än i klimatfrågan. 

I går presenterade regeringens utredare ett förslag på hur man kan minska flygresandet genom bland annat en flygskatt som ska börja gälla från och med januari 2018.

Sju av tio stöder förslaget

Förslaget har folkligt stöd. Sju av tio svenskar står bakom en flygskatt visar en aktuell Sifo-undersökning.

Ändå har en majoritet av partierna i riksdagens trafikutskott meddelat att de tänker stoppa förslaget.

I utredningsdirektivet skriver regeringen att syftet är att flygets klimatpåverkan ska minska. Tanken är att skatten ska leda till högre priser och uppmuntra konsumenter att välja andra mer miljövänliga alternativ.

I grunden är det ett positivt förslag, klimatforskare är överens om att vårt flygande måste minska. En flygresa tur och retur till Thailand ger lika mycket utsläpp som en genomsnittlig personbil gör på ett helt år.

Samtidigt är införandet av flygskatt inte helt okomplicerat. Ett problem är att skatten kan få människor att välja flygplatser i andra länder, och då minskar förstås inte flygandet. Flygskatteutredningen föreslår en lägsta höjning på 80 kronor för resor inom Europa. Den högsta skattesatsen föreslås ligga på 430 kronor för resor till andra världsdelar.

Slår mot fattiga

Risken finns att de som har råd ser den här höjningen som kaffepengar och fortsätter att flyga som vanligt. Medan de som knappt har råd att semestra blir de som får stå tillbaka.

En annan invändning är att tågtrafiken ligger efter på många håll i vårt avlånga land. I år drog SJ ned på nattågen till Jämtland. En regering som vill att vi ska välja andra alternativ måste se till att miljövänligare alternativ faktiskt existerar och utvecklas.

Följ ämnen i artikeln