Nu tar Trollhättan äntligen revansch

Saab:s gamla fabrik i Trollhättan ska bygga karosser till elbilar som kommer att sättas samman i Kina

Trollhätteborna är luttrade. Det senaste årtiondet har varit en enda lång berg- och dalbana där flyttbeslut, konkurser och avskedanden avlösts av uppgörelser, frälsare och storslagna planer.

Det har varit nog av både drömmare och skojare.

Därför är det bäst att ta också dagens besked om en kinesisk jätteorder på karosser till elbilar med en nypa salt. När man talar om storaffärer och globala framtidsplaner ligger 2017, när serieproduktionen ska dra i gång, långt borta.

En långsiktig framtid

Ännu mer salt behövs kanske ifall Trollhättan ska drömma om en långsiktig framtid där fabriken på Stallbacka kan bli centrum för utveckling och tillverkning av framtidens bilar, tänkta för hållbar eldrift redan från början.

Ändå är dagens besked ett riktigt slag i magen på alla som skadeglatt dömt ut Trollhättan, Saab och ibland nästan hela den svenska industrin.

Maud Olofsson tycket fabriken kunde användas för att tillverka vindkraftverk. Fredrik Reinfeldt förklarade att den svenska industrin var “basically gone”, och liberala ledarskribenter tävlade nästan i sitt förakt för hela det producerande Sverige.

Tömd och nedplockad

Hade den svenska borgerligheten fått bestämma framtiden hade Saab-fabriken i dag varit tömd och nedplockad.

Kontraktet handlar om 150 000 karosser av modell 9-3, i princip samma bil som den gamla Saab 9-3 även om den nu ska få en elmotor som kommer att monteras i Kina. Saab-fabrikens nuvarande ägare, företaget Nevs, ska dessutom leverera ytterligare 100 000 bilar enligt kontraktet med det kinesiska företaget Panda New Energy. Och får man tro ägarna finns det mer längs vägen. “Ett steg för att implementera vår vision och vår nya affärsplan” skriver Nevs i ett pressmeddelande.

Plats i framtiden

Visionen handlar om elbilar, eller “hållbara mobilitetstjänster” som företaget av någon anledning kallar det. Dagens kontrakt är inriktat på den kinesiska marknaden, men elbilar kommer att vara en viktig del av framtiden också i Europa.

Kanske läggs nu grunden för att bilfabriken i Trollhättan ska ha en plats i den framtiden. Det skulle vara en revansch att minnas.