Kal och Ada är för trängselskatt 2014

Västsvenskarna är negativt inställda till införandet av trängselskatt i Göteborg.

Förra veckan presenterade Göteborgs universitet den västsvenska SOM-undersökningen. Bland annat visar den att 64 procent av västsvenskarna är egativa till den trängselskatt som införs i Göteborg den 1 januari 2013. Bara 24 procent är positiva.

Om ett år är siffrorna förmodligen omvända. Det var vad som hände i Stockholm när trängselskatten infördes på försök 2006. Vid folkomröstningen

i samband med valet samma år röstade en majoritet av stockholmarna för.

Sedan dess har trängselskatt blivit en självklarhet. Eftersom den faktiskt fungerar.

Själv är jag göteborgare i förskingringen och tycker att diskussionen om trängselskatt i Götet är något svårbegriplig.

Göteborg är i desperat behov av satsningar på infrastruktur för att i framtiden klara konkurrensen från Stockholm och Malmö. Annars går framtidens jobb och företagsetableringar någon annanstans.

Trängselskatten utgör nästan halva finansieringen av dessa infrastruktur­investeringar. Den står för 14 miljarder medan staten bidrar med 17 av hela

paketet på totalt 34 miljarder.

Det ska finansiera förbättrad kollektiv­trafik, järnvägssatsningen Västlänken, Marieholmstunneln till Hisingen och en ny Göta älvbro. Att vänta med investeringar tills trafikinfarkten är fullständig eller Göta älvbron ramlar ner i Göta älv är rimligen inget alternativ.

Frågan om trängselskatt var stor i valrörelsen 2010. De två partier som var emot, Sverigedemokraterna och det lokala populistpartiet Vägvalet, fick tillsammans under tio procent i Göteborg. Ändå driver Göteborgs-Tidningen frågan om att folkomrösta om just trängselskatten. Trots att det bara är två år sedan valet. Det är rent oseriöst.

Alla de argument som nu framförs om trängselskatten i Göteborg användes med kraft även i Stockholm. Nu har vi facit.

De visade sig helt enkelt vara fel.