Fem kronor billigare diesel är bara hittepå

När Martin Ådahl blir den vuxne i rummet har det gått långt

Centerpartisten Martin Ådahl.

Att få centerpartisten Martin Ådahl att framstå som förnuftets röst eller den vuxne i rummet borde egentligen vara helt omöjligt. Ändå var det precis vad en majoritet i riksdagens finansutskott lyckades med i veckan.

Moderater, Sverigedemokrater, Vänsterpartister, Kristdemokrater och Liberaler har nämligen skapat en allians. Och det som håller samman partierna är att de kräver att dieseln blir fem kronor billigare per liter.

Kan tycka vad vi vill

Ali Esbati från Vänsterpartiet.

Vi kan tycka vad vi vill om politiker som säger att de vill sänka bränslepriserna. Det ger inte direkt förtroende för målen om nollutsläpp om drygt tjugo år. Å andra sidan måste något göras när människors vardagsliv vänds upp och ner och samhällsviktiga branscher knäar under dieselfakturorna.

Problemet med det riksdagsmajoriteten vill göra är ett annat. Förslaget är rent hittepå.

Dessutom förväntar sig Elisabeth Svantesson, Ali Esbati och de andra att det är regeringen som på något sätt ska genomföra deras påhittade politik.

Övertyga EU

För det första förutsätter man att Mikael Damberg på något sätt ska övertyga alla de andra EU-länderna att det är OK för Sverige att bryta mot de gemensamma reglerna om minimibeskattning. Det blir inte det lättaste. Reglerna finns just för att länderna i unionen inte ska hamna i en spiral av konkurrens, sänkta priser och ökade utsläpp.

För det andra bygger det Moderata löftet på att regeringen ska förmå oljebolagen att frivilligt sänka priset. På något sätt ska kommande förtjänster på lägre krav på biodrivmedel ge sänkt pris redan nu.

Det är den biten som till och med får Martin Ådahl att reagera.

– Jag förstår inte hur det kan fungera på en vanlig marknadsekonomi, sa han till Sveriges Radio.

Handlar om valaffischer

Svaret är förstås att det inte kan fungera, inte i verkligheten. Men det är kanske inte heller syftet. Parollen fem kronor billigare diesel handlar inte om att lösa problem för transportbranschen eller för familjer som behöver sin bil.

Den handlar bara om vad det ska stå på valaffischerna.

"Respektlöst" var ett ord Mikael Damberg använde i förra veckan.

Det är svårt att säga emot.