Riktiga Sverigevänner springer inte Putins ärenden

Attacken mot SAS-reklamen visar att trollkriget är här

SAS konstaterade det självklara, att allt skandinaviskt inte är så skandinaviskt.

På mindre än 24 timmar hann svenska högerpopulistiska sajter och den ryska propagandajätten Sputnik, som inte är mycket mer än Putinmedia, kapa reklamsnutten från SAS ”Vad är Skandinaviskt?”.

SAS plockade ner reklamkampanjen med hänvisning till att den hade kidnappats av externa intressen och att man därför inte ville riskera ”bli en plattform för någon annans värderingar, som vi inte står för”.

Nu blev det dock ändå resultatet.

Främmande makt ett hot

”Skandinavien fördes hit bit för bit” konstateras det i SAS-reklamen. Bara en idiot skulle invända mot det. Men de nyttiga idioterna är många och de göder antisvenska intressen i Ryssland. Ett Ryssland som enligt försvarsminister Peter Hultqvist vill ha ett ökat inflytande i sitt närområde och kunna ”utöva en press på länderna runtomkring att anpassa sig till ryska ståndpunkter av olika slag”.

Att det finns svenska aktörer som springer ärenden för främmande makt är väldigt oroande. Lika oroande är svenskarnas naivitet inför hur vårt eget agerande i sociala medier spelar en roll i påverkanskampanjer mot Sverige.

En känd metod är just att skapa splittring i ett land genom att hetsa grupper mot varandra och driva på aggressioner som redan existerar.

Som den mellan nationalister och progressiva röster.

Det svenskaste vi har

Vad som gjorde Sverige framgångsrikt är att vi uppfinner, vilket aldrig sker i ett vakuum, det kräver inspiration, intryck och influenser, inte en mental diet av sillamackor.

Vem de påstådda Sverigevännerna egentligen är kompisar med är möjligen något oklart. Men en sak är säker: de som står redo att springa Putins ärenden har antingen missat hela historieundervisningen i grundskolan eller så vill de helt enkelt vårt land illa.

Deras bästa redskap är du.

Därför är det också vår skyldighet att vid varje delning och varje ord vi sprider ha med oss uppmaningen från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap:

Vem tjänar på att jag delar detta?

SAS borde aldrig ha tagit ner sin reklamfilm. Och deras bästa krishantering just nu är att lägga upp den på nätet igen.

När trollarmén kommer måste vi hålla gränsen.

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.

Följ ämnen i artikeln