Ordningsbetyg dålig populism

Folkpartiledaren Jan Björklund har två barn i skolåldern. Men han är inte bara far, han har dessutom varit skolminister i snart åtta år.

Om någon skulle känna till den svenska skolans alla problem så borde det vara Björklund. Ändå får man en känsla av att han levt som i ett parallellt universum.

I går lanserade han ett förslag om ordningsbetyg i skolan. Med skarp ­information till föräldrarna ska det bli ordning och reda i klassrummet, verkar Björklund mena.

Föräldrar är välinformerade

Den som har minsta erfarenhet av svensk skola vet att bristande ordning inte är ett informationsproblem. Tvärtom­ – föräldrar är välinformerade och försöker för det mesta tillsammans med skolan hantera problemet.

Den intressanta frågan är om det görs på rätt sätt.

Andelen barn med diagnoser, som yttrar sig i koncentrationssvårigheter, impulsivitet och hyperaktivitet har formligen exploderat. I Västmanland

– bara för att ta ett län i mängden – har andelen barn med adhd åttadubblats under de senaste tio åren.

Detta är något som varje förälder har stött på – antingen som föräldrar till ett barn med diagnos eller som en av dem som svär över det stökiga barnet

i klassen som tar för mycket av lärarens kraft och tid.

Tar inte problemen på allvar

Svenska skolan har hamnat i en negativ­ spiral. För att få mer resurser till ditt barn, så att det klarar kunskapskraven, behövs i många fall en diagnos. Men i många fall ger diagnosen inte någon­ större hjälp och vägledning för hur barnet ska klara skolan.

Att hantera barn med diagnoser slukar­ resurser, men problemen individualiseras. Om klasserna varit tillräckligt små, om extraundervisning satts in i tid och om läraren hade fått hjälp med att hantera barn med koncentrationssvårigheter av olika slag hade många akuta ordningsproblem aldrig uppstått.

Det är sorgligt när politiker – som borde veta så mycket bättre – väljer kortsiktig populism framför att ta skolproblemen på allvar.

Följ ämnen i artikeln