Rekordmånga svenskar äter aldrig kött

Vegobarometern visar ny toppnotering

Publisert:

Det bli allt grönare på svenskarnas tallrikar.

I undersökningen ”Vegobarometern 2021” svarar rekordmånga, nästan en av tio, att de aldrig äter kött. Ytterligare fem av tio tillfrågade äter vegetariskt minst en dag i veckan – även det en toppnotering.

Livsmedelskoncernen Axfood (Hemköp, Handlarn, Tempo, Willys) har för sjätte året i rad låtit Kantar Sifo undersöka konsumenternas beteenden och attityder kring vegetarisk mat. Och från att har legat och tuggat på 6–7 procent svarar nu 9 procent att de är veganer eller vegetarianer. 

Flexitarianterna, de som äter vegetariskt någon eller flera dagar i veckan har också blivit fler – från 39 procent 2016 till 50 procent 2021. Samtidigt har gruppen som aldrig äter vegetariskt minskat rejält under den perioden – från 21 till 12 procent.

Malmö toppar listan

Skillnaderna i matvanor mellan kvinnor och män och olika samhällsgrupper är inte jättestora men något hårdraget är veganen/vegetarianen en yngre, universitetsutbildad kvinna med medelinkomst från någon av storstäderna. 

Ålder är den faktor som ger störst utslag bland de som svarat. Bara 1 procent av 56–79-åringarna har helt släppt fläskkotletterna. I yngsta gruppen (16–34 år) är det 11 procent. 

Smålänningar och de som bor på Gotland och Öland ger inte heller mycket för en ensidigt växtbaserad kost. Bara 2 procent anser sig vara vegetarianer, knappt någon vegan. Här toppar Malmöborna ligan, 13 procent skippar köttet.

Fler tänker på klimatet

De tillfrågade fick också svara på om de planerade att äta mindre kött det kommande året. Den andelen minskar marginellt – men en av fem tänker dra ner på det animaliska proteinet. De flesta (67 procent), och den gruppen ökar, vill minska på köttet av omtanke om miljön och klimatet. En krympande andel anger hälsoskäl och ytterligare något färre vill dra ner på grund av etiska eller djurrättsskäl.

Det ökade intresset för växtbaserat märks också i matbutikerna. Axfood anger att deras kedjor under de senaste fem åren ökat försäljningen av fryst vegetariskt med 10–15 procent årligen och kylt vegetariskt med 20–40 procent.

Pris och märkning viktigt

Vad skulle få kunderna att köpa mer vego? I vegobarometrarna har alltid lägre priser och mer inspiration i butiken toppat men de senaste två åren har ”Tydligare ursprungsmärkning” stigit som en raket, från 0 procent 2019 till 22 procent ifjol. Vi vill veta varifrån maten kommer.

Visst kan det smaka bra med en köttig burgare...
...men nu väljer allt fler bort köttet och äter vegetariskt i stället, visar nya vegobarometern.

Så många svarade: ”Jag är vegetarian”

2016 6 procent
2017 6 procent
2018 6 procent
20195 procent
20205 procent
20217 procent

Vilket är det främsta skälet till att du planerar att äta mer vegetariskt under 2022?

Hälsoskäl18 procent
På grund av en diet 1 procent
Miljö/klimatskäl 67 procent
Etiska/djurrättsskäl 12 procent
Religiösa skäl 0 procent
Annat 1
Tveksam/vet ej 1

Så många procent svarade att de äter en eller flera helt vegetariska måltider en till sex gånger i veckan:

2016 39 procent
2017 40 procent
2018 40 procent
2019 46 procent
2020 49 procent
2021 50 procent

Vad skulle få dig att välja vegetarisk mat oftare?

Mer kunskap 39
Större utbud av varor 20
Omvärldens attityder 9
Bättre utbud på restauranger och matställen 19
Annat 11
Tveksam/vet ej 29

Vad skulle kunna få dig att välja mer vegetarisk mat när du handlar i matbutiken?

Större vegetariskt utbud 21 procent
Inspiration/recept i butiken30 procent
Godare och mer smakfulla produkter33 procent
Lägre prisnivå 36 procent
Erbjudanden 23 procent
Tydligare skyltning/märkning 9 procent
Tydligare ursprungsmärkning 22 procent
Annat 14 procent
Tveksam/vet ej 6 procent
Jon Hansson

Jon Hansson är journalist med 40 år i yrket, skrivit tolv kokböcker innehållandes över 2500 recept, diplomerad sommelier, vin- och matfantast. Testar olika matnyttigheter, från mozzarella till kockknivar på Aftonbladet Plus. Skriver även för krogguiden White guide och Magasin måltid.