Så delar du på hummern som ett proffs

Publisert:
Kocken Mattias Larsson visar hur du delar hummern helt perfekt.

Hummer är klassisk och riktigt lyxig nyårsmat.

– Svensk hummer är så klart dyrast men också godast, men vad du köper beror på vilken budget du har, säger kocken Mattias Larsson.

Här visar han steg för steg hur du delar hummern som ett riktigt proffs.

Så delar du på hummern som ett proffs

Dela på en hummer – så gör du steg för steg

  1. Välj en stor och spetsig kniv och håll fast hummern i huvudet. Placera knivens spets mellan hummerns ögon och en centimeter bakåt.
  2. Tryck kniven rakt ner, hela vägen igenom huvudet och fäll kniven bakåt mot stjärten.
  3. Ta hjälp med andra handen och tryck knivbladet igenom stjärten. Räcker inte kniven till så flytta den bakåt och tryck till igen.
  4. Vänd på hummern och klyv resten av huvudet, ta hjälp av andra handen och tryck till.
  5. Klor: Dra i den mindre delen av klon så att den öppnar sig och bryts av.
  6. Ställ klon på högkant. Placera kniven ovanpå klon strax bakom klacken på undersidan. Hugg till och vrid på kniven så att sprickan blir lite större.
  7. Lägg ner klon och slå med baksidan av kniven i höjd med den första sprickan.
  8. Nu är det enkelt för gästerna att äta sin hummer
Så delar du på hummern som ett proffs

Mattias bästa hummertips

  • Det syns inte utanpå om en hummer är bra eller inte så handla på ett ställe med kunnig personal och bra varor.
  • Färsk hummer är alltid godast och saftigast.
  • Svensk hummer är nummer ett men kanadensisk och amerikansk brukar också vara av bra kvalitet. Ju kallare vatten den är fångad i desto bättre.
  • Färdigkokt hummer är alltid lite överkokt, kokar du själv kan du korta ner koktiden lite så blir den helt perfekt.
Nina Kindbro

Nina Kindbro är reporter och redaktör på Godare. Hon har arbetat på Aftonbladet sedan 2002 med featureämnen som mat, heminredning, trädgård och hundar. Nina skapar ständigt nya recept och hittar sin matinspiration främst från Italien och Japan. Utbildning: Poppius fackpresskurs, litteraturvetenskap på Stockholms universitet och RMI Berghs tidningsdesign och detaljtypografi. Före sin tid på Aftonbladet drev Nina eget företag inom reklam och formgivning.