Kexsmockan: Rejäl höjning av priset på storsäljande kakorna

Ballerinakexen får mer fyllning – blir 30 procent dyrare

Uppdaterad 2020-02-21 | Publicerad 2020-02-11

Sött i munnen – men surt för plånboken.

När Göteborgskex gör om de populära Ballerinakakorna så bjuder företaget även kunderna på en ordentlig prisökning.

– Det känns som att de försöker smyga igenom den här höjningen, säger en handlare.

En kaka eller två till kaffet livar upp även den gråaste av februaridagar. Men för den prismedvetna konsumenten kan nästa påfyllning av Ballerinaförråden komma att föra med sig en bitter eftersmak.

I dagarna intar nya varianter av de populära smakerna original, mjölkchoklad och choko butikshyllorna runtom i landet. Kexen har försetts med mer fyllning, men precis som med det mesta annat har även detta ett pris.

Ballerinakakorna har blivit fylligare – och de gör större hål i plånboken.

”Det är en fulprishöjning”

En förpackning av de uppdaterade Ballerinakexen kommer att kosta ungefär 20 kronor. Det är en ökning med över 30 procent jämfört med det tidigare priset på omkring 15.

Noteras bör dock att de nya paketen väger 15 gram mer. Med det i beaktande hamnar prisökningen per gram på nästan 23 procent.

Omtvistad kaka.

Aftonbladet har varit i kontakt med en handlare som är kritisk till förändringen.

– Det är en fulprishöjning. Producenten tar chansen att höja priset när de ändrar förpackningen.

Försvaret: Mer kaka i kexet

Ballerina tillverkas av Göteborgskex, som ägs av den norska livsmedelsjätten Orkla. Sofie Ek är bolagets kommunikationschef i Sverige. Hon försvarar den nya prissättningen.

– I våra konsumentundersökningar har det framkommit att många vill ha mer fyllning i Ballerinakexen. Därför ökar vi nu fyllningen med 25 procent på smakerna original, mjölkchoklad och choko.

– Eftersom det är en betydande kvalitetshöjning har vi höjt priserna på de här produkterna gentemot våra kunder. Sedan avgör de vilket pris som sätts i butikerna.

Vad säger du till dem som menar att ni försöker smyga igenom den här prishöjningen?

– Vi vill ha den högsta kvaliteten och den godaste smaken. Genom våra undersökningar har vi förstått att konsumenterna vill ha mer fyllning, och då gör vi den här förändringen.