Publicerad:
Uppdaterad:

Tareq Taylor: Små förändringar gör stor skillnad

Av: Nina Kindbro

Publicerad:
Uppdaterad:
Tareq Taylor och Sara Ask.
Foto: Helén Pe
Tareq Taylor och Sara Ask.

Varför vill vi stoppa något onyttigt i munnen på kvällarna och inte en morot? Varför funkar inte dieter och pekpinnar i längden? Kocken Tareq Taylor och dietisten Sara Ask reder ut varför vi gillar vissa saker och vad maten kan göra för oss.
– Släpp alla måsten och lär dig vad maten gör för din kropp i stället, det blir både enklare och roligare, säger Tareq Taylor.

– Jag upplever att fler och fler mår dåligt av alla regler som finns runt mat och hur man ska leva. Det är väldigt många pekpinnar, måsten och krav. Jag tror inte på förändringar på det sättet. För ett och ett halvt år sedan gjorde jag en stor förändring av mitt liv och det baserade jag inte på några dieter utan på sådant jag fått lära mig, Jag började förstå sammanhanget och började med ganska små medel göra stora förändringar, säger Tareq Taylor.

Tareq Taylor hade då fått uppdrag att vara programledare för ett program om just mat och hälsa och kände att det inte skulle fungera.

– Jag befann mig på en plats där jag jobbat och stressat alldeles för mycket, ätit dåligt och inte rört på mig. Jag gick runt med konstant värk och låg energi, jag hade ingen ork till någonting.

Tareq Taylor bestämde sig för att sluta med enkla lösningar som fast food, han la till mer grönsaker till maten, började röra på sig mer och bytte ut flera måltider med kött till fisk i stället.

– Jag har utan ansträngning hållit i det här. Det handlade om att jag lärde mig vad olika beståndsdelar i mat gjorde med just mig.

Förra året råkade Tareq Taylor ut för en otäck olycka när han kitesurfade och han är helt säker på att han aldrig hade återhämtat sig lika snabbt om han inte gjort den förändringen.

Laddar ...

Fakta och kunskap är grunden

Tareq Taylor har tillsammans med Sara Ask skrivit boken ”Det goda livet”, den handlar om hur vi kan välja mat som är bra för oss utan att innehålla några pekpinnar.
Boken är utformad som ett matens och hälsans ABC. Den grundar sig inte på dieter utan på vetenskapligt belagd fakta och kunskap.

– Jag hävdar och tycker fortfarande att en av de bästa kokböcker som någonsin gjorts är Vår kokbok. Den är så grundläggande och man lär sig att förstå matlagningen. Man lär sig husmanskost, ingredienser, enkla bakverk och ett tu tre så kan man laga mat.

Tareq Taylor menar att med hans och Sara Asks bok får man de byggstenar som behövs för att förstå hur maten påverkar våra kroppar och sinnen. Den ger bland annat förklaringar till varför vi ofta är hungrig på kvällen och varför det då ofta är ett sug efter något sött eller onyttigt. Varför det är mackan och inte moroten man är sugen på.

Själv äter Tareq Taylor gärna en macka på kvällen men han har också upptäckt att om han äter havregrynsgröt med lite mjölk så sover han som en bebis hela natten. Havre ger lugn och mjölken sätter igång sömnhormonerna.

– Det är inga stora förändringar som krävs, det är de små grejerna som gör skillnad och det är just det jag tycker är så spännande.

  • Men att ta bort socker till exempel, är inte det en ganska stor grej?

– Varför ska du ta bort sockret? Socker är inte onyttigt i rimliga mängder. Det gäller egentligen alla livsmedel. Salt är inte heller farligt i små mängder men äter du för mycket så dör du. Vi behöver lära oss vad rimligt är och det får man i den här boken. Glukos är till exempel en direkt byggsten för våra celler och det är också det enda bränslet hjärnan använder för att kunna tänka.

Tareq Taylor skulle inte rekommendera någon att exkludera socker ur alla sina livsmedel om man inte har någon sjukdom som kräver det.

– Det gäller att hitta anledningen till varför man är sötsugen hela tiden, och göra något åt det.

I kokboken vill Tareq Taylor också lära ut hur och när man ska använda olika produkter. Hela hemligheten med att kunna göra de här små förändringarna är att de ska var njutbara, de ska tillföra något.

– Fullkorn är fantastiskt gott och bra för kroppen men jag skulle inte baka bullar enbart på fullkornsvete, det blir inte bra. En fullkornspasta smakar inte heller särskilt kul. Jag tror det är själva kärnan i boken, att lära sig de viktiga bitarna och använda dem där de ska vara. Vi får inte ta bort njutningen.

Bort med skam och skuld

Tareq Taylor känner ett starkt motstånd till dieter. Han menar att alla krav och måsten gör det omöjligt att de ska hålla i längden. Han tycker att all skam och skuld runt mat är kontraproduktivt och onyttigt.

– Står det att jag inte får lov att äta en viss sak så är just det det enda jag går och tänker på. Till slut faller jag och äter den där saken jag inte fick lov att äta . Jag njuter av de första tuggorna men efteråt känner jag mig skyldig, jag duger inte till någonting, det är lika bra att jag hoppar av den här dieten.

Det ska vara gott och man ska känna sig tillfredsställd tycker Tareq Taylor, det ska inte kännas som ett straff att äta nyttigt. Här bjuder Tareq Taylor på fem recept ur nya boken.

Supersnabb pekinganka

Enkel fuskvariant med kyckling som blir riktigt god.

Foto: Helén Pe
Supersnabb pekinganka

Morotspannkaka

Kassikern vinner i både smak och färg med några rivna morötter i smeten.

Foto: Helén Pe
Morotspannkaka

Matvetesallad med ägg och tonfisk

En rätt med mycket smak och näring som dessutom mättar riktigt bra.

Foto: Helén Pe
Matvetesallad med ägg och tonfisk

Blodpudding med krispig kål och lingon

Stek den med goda grejer till, som krispig kål, lök och sötsyrligt äpple.

Foto: Helén Pe
Blodpudding med krispig kål och lingon

Gräddfilspannacotta

Här är en lite fräschare variant där en del av grädden är utbytt mot gräddfil.

Foto: Helén Pe
Gräddfilspannacotta

Tareq Taylors bästa tips för ett godare liv

  • Hoppa över de snabba lösningarna med fast food. Att ha snabbmat som bas funkar inte. Jag vet att jag inte är disciplinerad, jag måste se till att ha bra mat hemma. Man måste göra det enkelt att välja rätt.

  • Ät mer grönt. Lägg till mer grönsaker till maten. Har du svårt att få i dig grönsaker av någon anledning så kan du göra en stor grön smoothie till frukost, då får du i dig mängder av nyttigheter.

  • Rör på dig. Vi vet alla att vi borde motionera mer men det är så otroligt lätt att hamna i soffan med praliner, det kräver ingen ansträngning. Du behöver inte tokträna, gå promenader, ta trapporna eller cykla. Vardagsmotionen är viktigare än något annat. Jag har gjort sjukgymnastik sedan olyckan och det har hjälpt mig otroligt mycket.

  • Ät mer fisk. Jag bytte ut flera köttmåltider i veckan och det gick fantastiskt bra.

Foto: Helén Pe
Tareq Taylor och Sara Ask.

Tareq Taylor och Sara Ask med sin nya bok ”Det goda livet”, Bonnier fakta.

Laddar ...

Tareqs tankar runt klimatsmart mat

  • Hur tänker du runt klimatsmart mat?

– Jag tänker ganska mycket runt klimatsmart mat och för mig handlar det först och främst om att göra det enkelt. Jag har två hållregler och det är lokalt och säsong, det hjälper mig oerhört mycket i de val jag gör när jag handlar. Vi kan ta ett enkelt exempel som äpplen, i butiken finns tio sorter varav sex är importerade, då väljer jag bort de importerad direkt.

  • Matsvinnet är ett stort problem, hur löser vi det?

Jag är med i ett större projekt med bland annat Paul Svensson där vi jobbar med just frågan om rester. Det handlar om att få folk att kunna bedöma sina råvaror. En lite slapp morot som man tänkt kasta har ju bara förlorat lite vatten. Den blir ju ännu bättre när man ska ugnsrosta eller steka den. Halva tillagningen är redan gjord när den legat och torkat till lite. Det finns massor av användningsområden för alla våra råvaror.

  • Har du själv något matsvinn?

– Ja, något matsvinn har vi nog men vi är nog ganska duktiga att ta hand om allt så det känns inte som något jättestort problem. Jag är dålig på att laga mat till bara oss tre, det blir alltid sex eller mer. Men då har vi till nästa dag eller dagen därpå.

  • Äter du kött och i så fall vilket?

– Absolut, jag äter kött, fisk och fågel. När jag handlar försöker jag att välja ett ekologiskt producerat kött och det ska helst vara lokalproducerat. Jag kanske inte äter så mycket kött, vi är ganska gröna i vår familj. Vad gäller kyckling så får man vad man betalar för. Vi har en duktig kycklingproducent i närheten, Bjärekyckling, som inte är ekocertifierade men jag vet hur de sköter sina djur, hur slakten går till och vad de får för foder. För mig är djurhållningen viktig, djuren måste må bra och vara friska och väl omhändertagna.

  • Det finns ett stort utbud av köttsubstitut, är det något du använder?

– Nej, det använder jag inte speciellt mycket av. Jag är ju lite gammal gubbe så jag jag behöver inte leta efter veganska produkter. Jag använder ofta baljväxter men vill jag ha kött så köper jag kött.

  • Har du provat?

– Ja, jag har suttit i flera smakpaneler när det gäller att ta fram nya spännande produkter. Lupinodlingen i Sverige är ett av de mest välsmakande veganska protein som jag har satt tänderna i, jag tycker det är fantastiskt bra. Det är inte lupinerna i vägrenen, det här är större plantor som får stora bönor. Lupin är ett högvärdigt protein som är bättre än sojabönan till och med. Jag var i mellanöstern förra året och där säljs lupinbönor som snacks och det är jättegott, det är nötigt och härligt, nästan som en macadamianöt. Lupinerna är min favorit än så länge men jag har inte sett dem så mycket ute på marknaden än, men det kanske kommer. Man kan torka bönorna som man sedan gör ett pulver av och använda i färser till exempel. Det finns en brytpunkt för till exempel kycklingfärs där man kan dryga ut upp till 60 procent med lupin utan att det smakar sämre. Det är ett smart och enkelt sätt att minska på köttkonsumtionen.

  • Varje vecka är det onsdag. Men inte vilken onsdag som helst. Det är Matsmarta onsdag! Genom kunskap, härliga tips och recept vill Aftonbladet inspirera dig och hela svenska folket att äta lite klimatsmartare. Och man måste ju börja någonstans – så varför inte en dag i veckan?

Laddar ...
Publicerad:
Publicerad:

MER OM MAT & DRYCK