Grilla kyckling – så blir den saftig och smakrik

Så laddar du bäst för veckans grillning

Publisert:

Väj rätt kycklingdelar, krydda ordentligt och grilla inte för länge. Kocken Mattias Larsson tipsar om hur du får kyckling saftig och god.
– Vanligaste felet är att man väljer att grilla kycklingbröst, säger Mattias Larsson.

Grillad kyckling är en riktig klassiker på grillen, men det är lätt hänt att den blir både torr och tråkig. Kocken Mattias Larsson delar med sig av sina bästa tips för en riktigt god och saftig, grillad kyckling.

7 smarta tips som gör den grillade kycklingen extra god

  1. Välj kycklinglårfilén när du grillar. Den blir så mycket saftigare, godare och mer smakrik än kycklingbröstfilé.
  2. Marinera kycklingen 15–20 minuter, då hinner smakerna sätta sig.
  3. Gnid in kycklingen med olivolja. Krydda ordentligt, salvia passar utmärkt till grillat.
  4. Lägg kycklingen på direkt värme, alltså ovanför den heta grillkolen.
  5. Lägg på locket så att oljan inte börjar brinna när den droppar ner.
  6. Grilla ungefär två minuter på varje sida. Se till att kycklingen blir ordentligt brynt, i matlagning är ytan viktig. Det är det som tar fram alla underbara smaker.
  7. Det gör inte så mycket om kycklinglårfilé blir lite överstekt, den är fortfarande väldigt god till skillnad mot kycklingfilé som lätt blir för torr.

Världens enklaste sås till kyckling

  • Crème fraiche
  • Fetaost
  • Basilka eller annan färsk ört
  • Salt och peppar

Rätt temperatur på kyckling

  • Hel och halv kyckling: 80–85 grader
  • Kycklingbröst med skinn och ben: 70–75 grader
  • Kycklinglår: 80 grader
  • Kycklingbröstfilé: 70 grader
Nina Kindbro

Nina Kindbro är reporter och redaktör på Godare. Hon har arbetat på Aftonbladet sedan 2002 med featureämnen som mat, heminredning, trädgård och hundar. Nina skapar ständigt nya recept och hittar sin matinspiration främst från Italien och Japan. Utbildning: Poppius fackpresskurs, litteraturvetenskap på Stockholms universitet och RMI Berghs tidningsdesign och detaljtypografi. Före sin tid på Aftonbladet drev Nina eget företag inom reklam och formgivning.