Så blev Alexandras mat en världssuccé på nätet

Svenska ”Simplefood4you” når miljoner

Uppdaterad 2022-04-05 | Publicerad 2021-07-27

I höstas lade hon upp en kort matlagningsvideo på Tiktok.

I dag har Alexandra Johnsson från Trollhättan 1,5 miljoner prenumeranter – med över 78 miljoner visningar på vissa klipp.

– Nu kan jag försörja mig helt på det här, säger hon.

Ett tortillabröd fylls med ost, tomat, kyckling och rödlök. Den viks ihop. In i en mack-grill.

Bam! 78 miljoner visningar.

Det 16 sekunder långa klippet har setts, delats och gillats av människor från hela världen.

– Det är otroligt hur snabbt det gick, plötsligt hade jag ett av Sveriges största matkonton på Tiktok, säger socionomstudenten Alexandra Johnsson, 29.

Allt började för drygt ett år sedan. När undervisningen övergick till distans under pandemin laddade hon ner den populära appen för att hålla kontakten med sina vänner.

– Jag la upp videos på allt möjligt och hade typ tio följare, säger hon.

Tacolasagne gjorde succé

Men det var först i oktober 2020 när hon publicerade sitt första matklipp – en tacolasagne – som karusellen drog igång.

– Jag fick 400 000 visningar från ingenstans, det exploderade! När jag märkte att det var just mat som gick bra så bytte jag namn och fokus. Och det visade sig vara ett vinnande koncept, säger hon.

Alexandra Johnsson hemma i köket i Trollhättan.

Det nya namnet blev ”Simplefood4you”, och inriktningen blev just enkel och lättlagad mat. I dag lägger hon upp ungefär en video i veckan från köket hemma i Trollhättan – en syssla hon nu skulle kunna försörja sig på.

– Man kan absolut tjäna pengar på Tiktok. Redan vid 10 000 följare börjar pengarna komma in, säger hon.

Och den följarsiffran har Alexandra slagit med råge. Kontot har idag 1,5 miljoner fans främst från USA, Storbritannien Tyskland och Sverige.

– Det är allt från 10-åringar som skriver att de älskar mitt konto, till mammor på 40 plus som skriver ”tack du har räddat min kväll, nu vet jag vad jag ska laga till barnen”. Vissa med ätstörningar har också skrivit att kontot ger dem matglädjen tillbaka, säger hon.

  • Varför gör sig just mat så bra på Tiktok?

– Alla måste ju äta och vi letar ständigt ny inspiration. Sedan är det ett bra format på appen, man inte behöver kolla på en 20 minuters video för att lära sig hur man gör, säger hon.

Filma korta klipp, gärna inzoomade och i bra kvalité, tipsar Alexandra.

Så gör du karriär på Tiktok

Alexandras tips till andra som också vill bli stora på Tiktok är att nischa in sig så mycket man bara kan. Är du bra på just pizza? Fokusera då på det till en början, så att tittarna vet exakt vad de får om de går in på din sida.

Enligt Alexandra är det viktigt att lägga stor vikt vid kontonamn och profilbild, som är kopplat till kontots innehåll.

– Om du bestämt dig för ett matkonto så börja inte lägga upp klipp på din katt, säger hon.

Nästa steg är att ta fram mobilen och börja filma. Satsa på korta klipp, gärna inzoomade och i bra kvalité. En mobil och stativ är egentligen allt du behöver.

– Jag använder ett jättebilligt stativ. Man behöver inte så mycket, ingen speciell belysning eller så. Men just stativet är viktigt, så att du har båda händerna fria, säger hon.

Här är succéwrapen som har 78 miljoner visningar.

Viktigt med igenkänning

Men hur når man då miljonerna?

Enligt Alexandra är igenkänning a och o för en lyckad Tiktok-karriär. Börja alltid videoklippen på samma sätt och i samma miljö så att tittaren känner igen just ditt kök, och vet vad de kan förvänta sig.

– Ett annat tips är att välja musik som trendar. Då kan andra hitta dina videos genom musiken, säger Alexandra.

Det är också viktigt interagera med sina egna följare och visa att det finns en person bakom kontot. Och glöm inte att gilla och kommentera andras inlägg, det kan ge extra skjuts, tillägger hon.

  • Var hämtar du själv inspiration ifrån?

– Jag brukar kolla vilka maträtter som trendar, nu senast gjorde jag till exempel pastachips. Och så följer jag en del andra matkonton.

Alexandras egna favoriter på Tiktok är:

  • Foodies. Ett konto som återpublicerar andras mat-videos, en samling av det bästa.
  • Gordon Ramsey. Den välkända kocken gör även succé med sina sågningar på tiktok.
  • Everything_delish. Ett av de första matkontona på plattformen. Här finns mycket bra inspiration att hämta.
  • Nick.digiovanni. Ett proffsigt konto med bra kvalité.
  • The_pastaqueen. En rolig tjej från Italien som berättar hur riktigt bra pasta ska smaka.
Alexandra Johnsson studerar till socionom, spelar fotboll och jobbar extra på kvinnojour.

Alexandra Johnsson

  • Ålder: 30 år
  • Gör: Tiktok-kreatör, studerar till socionom och jobbar extra på kvinnojour.
  • Bor: I Trollhättan med sambo.
  • Favoritmat: En riktigt bra köttbit med goda såser och tillbehör.

4 andra svenska matprofiler som gör succé på tiktok

  • Christopherastrom

879 000 följare.

Christopher Åström driver en av Sveriges största Tiktoksidor för matlagning. Han bjuder ofta på lite finare mat som oxsvans-piroger, pärlhöna med senapsmos och chiliräkor med manzanilla sherry. Över

  • Simon Kafi

424 000 följare.

”To eat or not to eat”. Så står det på Simon Kafis biografi till den populära Tiktoksidan med hela 5,6 miljoner gillmarkeringar. Han gör mycket snabbmat, främst hamburgare men också varma mackor och pizza. Ibland bjuds även gäster in, som artisten Anis don Demina och influencern Amanda Strand.

Skärmavbilder av Simon Kafi och Gudomligmat på Tiktok.
  • Astridnrdn

410 000 följare.

Även Astrid Nord gör god och enkel mat. På kontot ger hon inspiration till roliga rätter, bakar fina tårtor, gör hemmagjord mjukglass, följer trender och testar ny mat.

  • Gudomligmat

267 000 följare.

Gudomligmat drivs av matälskaren Helan. På sin tiktok lagar hon mycket koreansk mat, ger tips och hacks på goda bruncher. Hon är också snabb på att haka på tiktoktrender, som exempelvis pastachipsen. Hon säger själv att hon har ett starkt intresse för mukbangs, därav den koreanska maten, men uppskattar mat från hela världen.

Följ ämnen i artikeln