Kokt eller grillad: korven som älskas mest

En grillad med bröd, tack!
En grillad med bröd, tack!

Ska korven vara kokt eller grillad? Den eviga frågan har äntligen fått sitt svar. Svenska folket har röstat fram en vinnare – korven ska vara grillad.

Så många som hälften av Sveriges alla korvälskare vill allra helst lägga en grillad korv i brödet och med senap så klart.

Korv med bröd ligger svenskarna varmt om hjärtat. På ett år äter svensken i genomsnitt 60 stycken korv med bröd, kvinnor äter 47 stycken och männen stoppar i sig inte mindre än 72 stycken.

Men hur är det nu då, föredrar svensken kokt eller grillad korv?

I en Sifo-undersökning på uppdrag av Preem svarar drygt hälften av de tillfrågade att de föredrar korven grillad och bara drygt 8 procent föredrog den kokt. Var tredje vill ha den stekt. Knappt 3 procent svarar att de inte äter korv alls.

Svenskt kött i korven viktigast

Undersökningen visar också att svenskarna anser att det är viktigast med svenskt kött i korven (71 %) och vilken kötthalt den har (68 %). Var tredje svensk (33 %) anser också att det är viktigt att den är ekologisk och nästan lika många (32 %) att den är fri från tillsatser. En av fem (20 %) vill att korven är sockerfri. Intresset för “köttfria alternativ” är lägre. Cirka 17 procent föredrar vegetarisk korv och 14 procent vegansk.

Av undersökningen framgår det också att de flesta svenskar föredrar att korven serveras tillsammans med ett klassiskt ljust korvbröd (41 %) följt av fullkorn (25%) eller brioche (14 %). De mest populära tillbehören är stark senap följt av söt ketchup, rostad lök och bostongurka. Favoritdrycken att kombinera med varmkorven är vatten (49 %), öl (34 %) eller Coca-Cola (32 %).

Bostongurka är en höjdare på varmkorven.
Bostongurka är en höjdare på varmkorven.

Tillbehören svenskarna helst vill ha på varmkorven:

1. Stark senap
2. Söt ketchup
3. Rostad lök
4. Bostongurka
5. Mild senap
6. Sockerfri ketchup
7. Räksallad
8. Majonnäs (gurkmajonnäs, senapsmajonnäs, aioli etc)

Om undersökningen: Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 4–13 februari 2022. Totalt intervjuades 3530 personer i åldern 16-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

Publisert:

LÄS VIDARE