Jörgen utsatt för id-kapare – som beställde från Amazon

Uppdaterad 2021-02-02 | Publicerad 2021-01-30

En id-kapare använde Jörgens personnummer för att beställa varor från e-handelsjätten Amazon.

Nu vill han, som är långt ifrån ensam om att ha blivit drabbad, varna andra.

– Nätföretagen måste skärpa sin säkerhet.

Det var när Jörgen nyligen fick ett sms från e-brevlådan Kivra om att någon begärt en kreditupplysning på honom som han förstod att något inte stod rätt till.

– Jag blev misstänksam direkt, för jag visste att jag inte hade köpt något.

Hann häva köpet i tid

I upplysningskopian som skickades till Jörgen stod det att frågeställaren var Arvato Payment Solutions Gmbh på uppdrag av Amazon. Det är ett företag som sköter fakturabetalning åt e-handelsplattformen.

Efter att ha suttit i telefonkö i 1,5 timme kom han till slut i kontakt med en handläggare.

– De sade att det var tur att jag ringde och frågade om min fullständiga adress och försäkrade sig även om att det var jag. De kunde då se att det inte var jag som gjort beställningen. Någon annan hade beställt lite kläder och en kamera på månadsfaktura endast genom att de använt mitt personnummer.

Köpet på cirka 7 500 kronor hävdes och Jörgen fick alla uppgifter han behövde för att kunna kontakta polisen.

Jörgen är irriterad över att vissa nätföretag inte kräver verifiering vid beställningar av varor.

Spärrade personnumret

Händelsen är nu anmäld och han har via sitt försäkringsbolag Länsförsäkringar fått hjälp med att spärra sitt personnummer hos samtliga kreditupplysningsföretag.

Jörgen berättar att han är väldigt försiktig av sig när det gäller personuppgifter. Han drar bland annat bort personnumret från posten innan papperna slängs i soporna. Han har även tagit bort sig själv från olika upplysningssidor.

– Jag tycker att jag har varit noggrann, men ändå blir jag id-kapad.

Det är oklart exakt hur bedragarna gått till väga.

Med anledning av det Jörgen varit med om riktar han stark kritik mot nätföretagen och anser att alla borde kräva verifiering vid beställningar.

– Det ska inte räcka med ett personnummer. Det är ren tur i oturen att jag fick reda på det så tidigt och hann stoppa beställningen.

”Någon annan hade beställt lite kläder och en kamera på månadsfaktura endast genom att de använt mitt personnummer”‚ säger Jörgen.

Enligt Jörgens försäkringsbolag Länsförsäkringar är det fler än han som blivit drabbade av id-kapning sedan e-handelsjätten lanserades i Sverige.

– Det finns en del ärenden hos oss som avser Amazon, men det förekommer även hos fler bolag. Jag vet inte om det är för att de är nyetablerade i Sverige eller om det är för att det är en stor sida med många kunder, säger skaderådgivaren Katrin Nydell.

Många drabbade av id-stöld

Förra året fick polisens nationella bedrägericentrum in nära 28 000 anmälningar om identitetsbedrägeri, både gälland lån och köp.

Några hundra av dessa var mot Amazon.

– Det här är ett relativt vanligt brott som tyvärr är svårt att skydda sig mot helt och hållet eftersom att våra personuppgifter är offentliga handlingar, säger Lotta Mauritzson som arbetar på avdelningen.

Hon berättar att det inte är alla utländska företag som känner till att personuppgifter är så lättillgängliga i Sverige – vilket kan ställa till det.

De är inte heller lika vana vid köp med faktura.

– Det är en relativ svensk företeelse och nya aktörer kan ha lite inkörsproblem där. Det kan leda till att kriminella upptäcker säkerhetshålet och börjar utnyttja det.

Amazongrundaren Jeff Bezos.

Hur lätt är det att ta fast id-kapare?

– Vi kommer att hitta personen som tagit emot varan, även om det är en så kallad målvakt. Så det är relativt enkelt. Det blir dock svårare om beställningen är gjord från ett annat land, även om vi har samarbeten utanför Sveriges gräns, säger Lotta Mauritzson.

Aftonbladet har sökt Amazon som inte vill ställa upp på en intervju. I stället får vi ett svar via mejl av bolagets pr-ansvariga Nick Caplin.

”Vi strävar efter att tillhandahålla säkra betalningar och en positiv shoppingupplevelse för våra kunder. Vi har ett system på plats som skyddar våra kunder och som upptäcker misstänkta transaktioner”.

E-handelsjätten uppmanar personer som trots det haft problem att kontakta deras kundtjänst.


Drömhelg med jackpott – missa inte expertens
skrälldrag

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu