Anna vägras ersättning för inställt flyg

Av: David Peterson

Publicerad:
Uppdaterad:

När 45-åriga Anna Eklunds flyg till London blev inställt räknade hon med full kompensation från SAS.

Men nu vägrar bolaget betala tillbaka.

– Det är fult gjort, säger hon.

Det skulle bli familjen Eklunds första utlandssemester på flera år. Planen var att alla fyra skulle resa till London och utforska staden över påskledigheten.

Men ett par veckor före avresa ställde SAS in flighten. Några dagar senare avbokade Anna Eklund resan.

– Det var en vän som jobbat på flygbolag i 20 år som rekommenderade att jag skulle vänta tills SAS ställde in flyget. Och det gjorde jag.

Sedan väntade hon på de 11 000 som biljetterna gått loss på. Nu – mer än två månader efter att resan bokats av – har SAS meddelat att det inte blir någon återbetalning. I alla fall inte för hela resan.

– Jag ringde dem för några dagar sedan och frågade hur lång tid återbetalningen skulle ta. De skulle skynda på, sa de. Dagen därpå skrev de att jag bara skulle få tillbaka pengarna för skatterna och hänvisade till sina generella regler.

Anna Eklund vägras full ersättning från SAS.
Foto: Privat
Anna Eklund vägras full ersättning från SAS.

”Inte behöva rädda SAS”

Enligt det reglementet återbetalas endast skatter och avgifter om kunden har en av de billigare biljetterna och själv avbokat resan. Om SAS avbokar ska kunden ersättas. Reglerna gäller trots coronapandemin.

– Jag har ju inte valt att inte kliva på den där flighten. Det borde inte ha någon betydelse om man köpt en billig biljett eller en i första klass. Det fanns inget plan att kliva på, säger Anna Eklund.

Som alternativ till återbetalning erbjuder SAS en voucher på motsvarande belopp som biljettkostnaden. Men enligt Anna Eklund framgick det inte tydligt nog att den som väljer återbetalning bara får en del av summan.

Hon är kritisk till att SAS inte var tydliga med hur de olika alternativen skiljer sig åt.

– Varför betalar de inte tillbaka pengar man har rätt till? Nu väljer de den väg som de kommer lindrigast undan på. Det är inte ok. När jag ifrågasätter hur de resonerar påstår de dessutom att jag avbokat innan de ställt in flighten och det stämmer inte, det har jag bevis på.

SAS är hårt pressade finansiellt och redovisade ett minusresultat på 3,7 miljarder kronor för andra kvartalet. Det innebär en mer än tredubblad förlust jämfört med motsvarande period förra året.

– Jag förstår att bolaget är hårt utsatt men om de inte har några pengar får de gå i konkurs. Jag som privatperson ska inte behöva rädda SAS. De får agera enligt uppsatta regler eller gå i konkurs, då hade jag förstått att jag inte får mina pengar, säger Anna Eklund.

Foto: Press
Freja Annamatz, presschef på SAS.

”Rätt till full återbelåning”

Freja Annamatz, presschef på SAS, beklagar att kunder får vänta länge på besked. Hon uppger också att alla vars resor ställts in av SAS har rätt till full återbetalning.

– Det tar tyvärr väldigt mycket längre tid än vanligt. Det vi säger nu är att de resor som ställdes in i mars är på gång att återbetalas, säger hon.

– Ställer vi in en resa har du rätt att ansöka om full återbetalning, det tar tyvärr väldigt mycket längre tid än vanligt. Det som gäller nu är att de resor som ställdes in i mars är på gång att återbetalas.

Enligt henne är reglerna väldigt tydliga. Men det är skillnad på att själv boka av och att invänta SAS besked om avgång.

– Om du ställer in den själv så gäller avbokningsreglerna. Men vi erbjuder också ombokning eller en voucher till alla kunder som har resor fram till den 15 juli men som vill resa senare, oavsett biljettyp, eftersom det fortsatt finns reserestriktioner.

Att Anna Eklunds flyg från Arlanda till London den 15 april ställdes in råder det dock inga tvivel om. Enligt Annamatz återupptogs flygningar dit i maj.

Varför Anna Eklund fått besked om att bli utan full återbetalning är oklart, enligt SAS.

– Vi har gjort ett antal förbättringar på vår hemsida under våren för att underlätta för kunder. Det kan ha varit så att det vid något uppdateringstillfälle kan ha uppstått fel för enstaka kunder. Alla kunder med inställda flyg har rätt till full återbetalning. Om du som kund inte fått den hjälp du har rätt till ska du höra av dig till vår kundservice.

Publicerad:

LÄS VIDARE