Black Friday når nya rekordsiffror

Shoppingdagen Black Friday ökade med 10 procent

TT TT

Uppdaterad 2019-11-18 | Publicerad 2018-11-24

Black Friday slår nya rekord för handeln men samtidigt finns tecken på att tillväxten är på väg att avta. Arkivbild.

Handeln fortsätter att öka sin försäljning under Black Friday-rean. Samtidigt finns tecken på att tillväxten håller på att mattas av och frågan är hur stor del av köpen som sker spontant till följd av prispressen.

Antalet köp i svenska webbutiker ökade med totalt tio procent jämfört med förra årets readag, visar siffror från betalbolaget Dibs.

Ökningen var dock inte lika stor som 2017, då Black Friday-köpen växte med 14 procent, och Dibs spår att försäljningssiffrorna för Black Friday lär fortsätta att plana ut under de kommande åren.

– Det blir svårt att öka med samma tillväxt år efter år, det är ganska naturligt, säger Daniel Larsson, vd för Dibs.

– I år uppgav 50 procent att de skulle handla under Black Friday och då är det klart att tillväxten avtar, det kommer ju inte att vara 100 procent nästa år.

Rea hela veckan

Han poängterar samtidigt att allt fler butiker satsar på rea under hela veckan och att försäljningen på denna punkt ökade med 16 procent.

Även hos konkurrenten Klarna noterar man en klar uppgång från förra året med en ökad omsättning på 31 procent. Intresset för Black Friday ökade som mest bland unga människor mellan 18 och 25. Elgiganten följer i samma spår: Totalt omsatte butikskedjan 617 miljoner kronor under fredagsdygnet, en ökning med 21 procent.

Del av julhandeln

Frågan är hur stor andel av försäljningen som handlar om inköp som varit planerade sedan tidigare – och hur mycket som är spontan handel till följd av fördelaktiga erbjudanden.

– Det är väl klart att många omfördelar sina köp till en tid när det är lägre priser, det känns ganska självklart. I USA har Black Friday under lång tid fungerat som ett startskott för julhandeln, säger Daniel Larsson.

Fakta: Black Friday

Black Friday ska ha börjat i USA i samband med firandet av thanksgiving och då varit en signal om julhandelns början. Namnet Black Friday sägs komma från att butikerna då vände röda förlustsiffror till svarta vinstsiffror.

Enligt tidningen Reusmé introducerades konceptet i Sverige av Elgiganten 2013.

De mest populära kategorierna under rean är kläder, hemelektronik och produkter inom skönhet och hälsa.

Källa: Svensk Handel, Resumé