Ilskan mot Klarnas app: Dolde Kens förfallna faktura

”Uppenbart att de gör allt för att tjäna så mycket pengar som möjligt”

Uppdaterad 2021-03-17 | Publicerad 2021-03-12

Succéföretaget Klarna säger sig göra allt för att det ska bli enkelt att betala i tid.

Men Malmöbon Ken Engströms faktura doldes från betalningssidan efter att den hade förfallit.

– Det är väldigt fult, säger han.

I helgen kunde Aftonbladet rapportera att Klarnas kunder i Sverige har över 500 miljoner kronor i skuld hos Kronofogden.

Några timmar innan publiceringen skrev Malmöbon Ken Engström ett inlägg på jätteföretagets Facebooksida. Han hade då missat att göra en betalning i tid, och var irriterad.

– Jag var inne och kollade i appen och blev lurad av texten om när det var dags att betala. Jag trodde att fakturan skulle förfalla om några dagar, i själva verket hade det datumet redan passerat.

När Ken såg presschefen Niklas Gillströms uttalanden om att företaget arbetar hårt för att minska antalet försenade och uteblivna inbetalningar så blev han ännu mer ilsken.

– Det är bluff och båg. För mig är det uppenbart att de försöker få folk att hamna i avbetalningsplaner för att de ska tjäna så mycket pengar som möjligt.

Ken Engström.

Vill ha förändring – inte pengar

Ken Engström menar att Klarnas mobilapp är utformad på ett sätt som ska få kunderna att betala senare.

Det han främst reagerat på är att fakturan försvann från betalningssidan när förfallodatumet hade passerat. Då möttes han i stället av en sol som guppar på en våg, och texten ”Luta dig tillbaka, när det finns något du behöver göra hittar du det här”. Det enda som vittnade om att det fanns en skuld att reglera var en grå text högst upp på skärmen.

– När betalningen kommer in syns den direkt på sidan. Efter att datumet har passerat så borde ju det bli ännu tydligare för att man ska bli uppmärksam på det, säger Ken.

– Men i stället döljer de förfallna fakturor. Det är jättekonstigt.

I Kens fall gällde räkningen en spelkonsol, och avgiften blev blygsam.

– Det är inte för att jag vill ha tillbaka några pengar som jag skrev till Klarna. Jag vill att de ska ändra det här för att underlätta för konsumenterna.

– Jag kan betala den här avgiften, men för andra kan sådana här kostnader bli kvävande. Jag har själv gått på socialbidrag under en period. Det är lätt att glömma bort hur lite pengar som är mycket pengar för den som inte har några.

Det första som möter en kund som startar Klarnas app är länkar till utvalda butiker. Där borde i stället information om den totala skulden finnas, tycker Ken Engström.

– Jag är övertygad om att de har testat olika utformningar och valt den som är mest lönsam, säger han.

”Vill vara så tydliga som möjligt”

I ett svar till Ken uppger Klarnas kundtjänst att betalningen flyttats ”i väntan på att mars kontofaktura skapas”.

Supporten tackar också för synpunkterna:

”Vi vill såklart vara så tydliga som möjligt och därför tar jag gärna din feedback vidare.”

Aftonbladet har sökt Klarnas pressavdelning för en intervju om kritiken. Kommunikationschefen Johan Gustafsson skriver i ett mejl att användarna generellt anser att det är enkelt att sköta sina betalningar i appen:

”Om en kund har en faktura som väntar på att betalas så är det tydligt markerat i appen. När det är två dagar kvar till förfallodatumet skickar vi en pushnotis som påminner om fakturan, något som visat sig vara väldigt effektivt för att minska andelen fakturor som inte betalas i tid. Om en kund ändå glömmer att betala i tid så lägger vi ut en stor banner på startsidan i appen.”

”Andelen försenade betalningar har minskat kraftigt de senaste åren och den positiva utvecklingen accelererade i samband med att appen började få en stor användarbas.”

Enligt Klarnas kommunikationschef Johan Gustafsson får kunder med förfallna fakturor tydliga påminnelser i appen.

PODD Hur klarar sig Klarna?

Aftonbladet Daily med Gustaf Tronarp, reporter på Min ekonom.

Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på Lyssna-knappen


Expertens skrällar på Stryktipset – här finns tips och
andelssystem