5 punkter – det handlar SAS-konflikten om

Uppdaterad 2022-07-17 | Publicerad 2022-07-05

Efter nattmanglingar och uppskjutna deadlines stod det klart den 4 juli:

900 SAS-piloter går ut i strejk.

Det här är vad konflikten handlar om.

1. Varför strejkar piloterna?

Enligt pilotfacket handlar konflikten med SAS om att de 560 piloter som varslades under coronapandemin inte har återanställts. I stället har SAS använt sig av piloter från två dotterbolag, SAS Link och SAS Connect, som fungerar som bemanningsbolag.

Förhandlingar mellan de nordiska pilotföreningarna och SAS har pågått sedan i höstas. I mars i år löpte piloternas gamla kollektivavtal ut, och de har inte kommit överens om ett nytt.

Martin Lindgren, ordförande i svenska pilotfacket.

Den 9 juni strandade förhandlingarna och 900 SAS-piloter från Sverige, Norge och varslade om strejk. En strejk som blev verklighet på måndagen, den 4 juli.

Enligt facket har SAS behandlat sina anställda på ”respektlöst”.

– Vi har haft som mål att nå enighet men SAS har visat en total avsaknad av vilja att nå en lösning. Därför är det SAS som nu helt och fullt måste bära det fulla ansvaret för strejken och att passagerarna blir drabbade. Vi beklagar djupt att våra passagerare blir drabbade, säger Martin Lindgren, ordförande för svenska SAS-piloter i Svensk Pilotförening.

2. Vad säger SAS?

SAS, som redan före strejken var i hård ekonomisk knipa, är upprörda över att deras piloter nu strejkar. De har sagt ord som ”katastrof” och ”skamligt”.

Till skillnad från facket hävdar de att piloterna bär ansvaret för strejken.

– Vi har varit tydliga med vad som är viktigt och det är fullständigt omöjligt att tillmötesgå deras krav. Den affärsplan vi har presenterat i SAS Forward innebär att alla parter är med och bidrar. Att då en grupp kommer med krav som innebär stora ökade kostnader är fullständigt orimligt, har bolagets kommunikationsdirektör Karin Nyman tidigare sagt.

3. Hur påverkas resenärerna av strejken?

SAS har tidigare meddelat att 200–250 flygningar och upp emot 30 000 passagerare kommer påverkas dagligen.

Det är i huvudsak de flighter som flygs av SAS huvudbolag, och inte av något av dotterbolagen, som nu inte kommer att lyfta.

SAS vd Anko van der Werff kallar strejken ”skamfull”.

På bolagets hemsida, eller via den här länken, kan du se om din flight är strejkdrabbad.

Det är SAS uppgift att boka om de drabbade resenärerna. Tidigare har de lovat att den som påverkas antingen kommer att få boka om eller få pengarna tillbaka.

4. När kan strejken vara över?

Än har inget datum satts. Den förra pilotstrejken i SAS, 2019, varade i 7 dagar. Den nuvarande strejken hade pågått i 10 dagar innan parterna återgick till förhandlingsbordet.

– I sådana här verksamheter brukar det inte vara väldigt långvarigt, någon vecka. Sedan kan kan man kanske få alla parter tillbaka till förhandlingsbordet och kanske flyga på något vis, har Jan Ohlsson, oberoende flyganalytiker tidigare sagt.

Flera avgångar från Arlanda ställdes in omedelbart när strejken var ett faktum.

5. Hur mycket kostar strejken för SAS?

Strejken i april-maj 2019 kostade SAS 650 miljoner kronor, enligt egen utsago. Den varade alltså i sju dagar, vilket innebär att strejken kostade bolag nästan 93 miljoner kronor per dag.

Även den här vändan kan bli minst lika kostsam. Till skillnad från då sker denna strejk mitt under högsäsong när många resenärer har semester och vill boka resor. Därför kan det nu bli ännu dyrare för bolaget.

SAS har uppgett att den nuvarande strejken beräknas kosta bolaget 100–150 miljoner kronor per dag. Efter elva dagars strejk uppgav bolaget att de hittills förlorat över en miljard kronor.

Innan de uppgav den siffran sa Jacob Pedersen, aktieanalyschef för danska Sydbank, att strejken kan kosta upp mot fyra miljarder kronor, såvida strejken håller i sig i två veckor, enligt Ekot.