Konsumentverket stämmer telefonförsäljare

Publicerad 2017-10-30

Seniortelefoni har anmälts ett 80-tal gånger.

De ringer upp äldre personer och utger sig att för att erbjuda pensionärsrabatt på fast telefoni. Istället flyttar de över kunder till en annan operatör.
Konsumentverket stämmer nu företaget Seniortelefoni.

– Det är oseriöst och rent av hänsynslöst, säger Carolina Andersson på Konsumentverket.

Under ett drygt år har ett 80-tal anmälningar kommit in till Konsumentverket mot företaget Seniortelefoni. De riktar in sig på äldre personer, och har enligt Konsumentverket ringt upp och gett sken av att komma från kundens befintliga operatör för fast telefoni.

I samtalen erbjuder de kunderna så kallad pensionärsrabatt. Men de som valt att nappa på ”erbjudandet” har istället märkt att de flyttats över till en helt annan operatör. Säljarna ska också ha struntat i om personerna haft svårt att höra eller förstå det som sagts.

”Inte förstått”

– De som vänt sig till oss har inte förstått att de tackat ja till en annan operatör. Vi tycker att det är mycket allvarligt att ett företag agerar så här mot äldre. Det är oseriöst och rent av hänsynslöst, säger Carolina Andersson, processråd hos Konsumentombudsmannen, KO.

KO vill att Patent- och marknadsdomstolen kräver att Seniortelefoni upphör med sina metoder. De vill också att domstolen dömer ut en marknadsstörningsavgift på 80 000 kronor, och att företaget beläggs med vite.

Carolina Andersson råder personer som blir uppringda av företaget att inte teckna några avtal muntligt över telefon.

– Först och främst ska man anmäla sig till NIX-registret, men det har inte hjälpt i det här fallet eftersom Seniortelefoni även ringt till NIX-anmälda telefoner. Blir man uppringd ska man inte tacka ja till något över telefon, säger Carolina Andersson.

Så agerar du

Om man får hem fakturor för något man inte anser sig ha beställt ska man skriftligt bestrida kraven till bolaget, råder hon.

– Då kan man inte åka på en betalningsanmärkning. Ta också kontakt med Hallå Konsument eller kommunens konsumentvägledare för hjälp.

Processen mot Seniortelefoni är bara ett i raden av liknande fall den senaste tiden. Så sent som förra veckan dömdes Fastcom att betala en halv miljon kronor i marknadsstörningsavgift, för att ha använt snarlika metoder som Seniortelefoni.

Tidigare har Svenska Telebolaget, Gothia Telecom och 0700 uppmärksammats av KO.

”Utbrett problem”

Och problemet är utbrett, menar Carolina Andersson.

– Telefonförsäljning har varit det största konsumentproblemet flera år i rad. Bolag riktar in sig mot äldre som är en tacksam grupp att lura. Det är väldigt utbrett, säger hon.

Så gör era stämningar någon skillnad?

– Till viss del. Konsumentverket vill ha bort möjligheten att göra muntliga avtal och har under flera år verkat för en lagändring som skulle innebära att man måste få se över avtalen i lugn och ro bekräfta dem skriftligt. Alla fällande domar visar att det är ett stort problem och nu ligger bollen hos politikerna.

Aftonbladet söker Seniortelefoni.