SD vill se sänkt bensinskatt: ”Skräckexempel”

Ygemans svar: Kostnaderna måste bäras rättvist

Uppdaterad 2021-10-11 | Publicerad 2021-10-10

De svenska bensinpriserna fortsätter att stiga.

Medan regeringen ser skatter och reduktionsplikt som nödvändigt för att klara klimatmålen tycker Sverigedemokraterna att det råder en hysteri som slår mot privatpersoner.

– Sverige i dag framstår nog snarare som ett skräckexempel än ett föregångsland, säger Martin Kinnunen, SD:s miljö- och klimatpolitiske talesperson.

De svenska drivmedelspriserna har nått svindlande höjder. Bensinen kostar över 17 kronor och dieselpriset, som är näst dyrast i världen efter Hongkong, ligger på över 19 kronor litern.

Den största delen av priset utgörs av skatter och avgifter, vilket till stor del fungerar som ett medel att minska klimatavtrycket.

I ett mejl till Aftonbladet skriver energiminister Anders Ygeman (S) att de höga priserna delvis beror på internationellt höga oljepriser och effekter av pandemin.

– Men så länge vi är beroende av olja och bensin så kommer det att påverka svenska konsumenter. Därför måste vi göra oss fria från oljeberoendet och ställa om till andra drivmedel och drivlinor.

”Naturligtvis beklagligt”, säger Anders Ygeman (S), efter Aftonbladets artikel om Set, som får det ekonomiskt tufft när bensinpriserna höjs.

Ygeman: ”Kostnaderna måste bäras rättvist”

Den pensionerade Jämtlandsbon Set Melander har tidigare berättat för Aftonbladet att de höga priserna gör det svårt för honom att ens ha möjlighet att handla mat.

Anders Ygeman anser att Sets situation är beklaglig och säger att regeringen inte utesluter några åtgärder för att kompensera personer på landsbygden:

– Det är naturligtvis beklagligt att höga priser slår hårt mot människor såsom Set som behöver bilen för att kunna klara av vardagen. Regeringen är dock övertygad om att kostnaderna för klimatomställningen måste bäras rättvist och utesluter inga åtgärder, skriver han och fortsätter:

– Men man ska också komma ihåg att den gröna omställningen just nu skapar 10 000-tals jobb runt om i hela Sverige, inte minst på orter där arbetstillfällen tidigare försvunnit. I slutändan tror jag att omställningen kommer skapa fler jobb än som försvinner.

SD vill se sänkt skatt

Sverigedemokraterna å sin sida tror inte att höga drivmedelsskatter kommer att ha någon betydande fördel för klimatet eller arbetsmarknaden.

– Det är ju galet det som sker på hela energimarknaden i världen och Europa. Då blir det såklart extra galet när vi har regleringar som gör att vi får de dyraste dieselpriserna i hela världen, säger Martin Kinnunen, SD:s miljö- och klimatpolitisk talesperson..

– Det är inte rimligt, politiken måste gå in och göra något. Det behövs en skattejustering neråt så vi kan hamna på en mer rimlig nivå, säger han.

Martin Kinnunen (SD), vill se lägre skatt på drivmedel.

”Kommer inte rädda världen”

Enligt Kinnunen behöver omställningen till eldrift ske i ett mycket långsammare tempo för att företagare och konsumenter inte ska bli för hårt drabbade.

– Det är närmast hysteri på det här området i Sverige, vi tror att vi ska rädda världen. Men vi har inget alternativ, det är inte som att alla lastbilar och bilar kan drivas på något annat än bensin och diesel i nuläget.

Utöver skattereducering vill SD även sänka reduktionsplikten rejält. Att enbart satsa på utbyggandet av järnvägen och kollektivtrafiken tror inte Martin Kinnunen duger.

– Det kommer inte ta ett eller två år att ställa om till el. Vi kommer inte rädda världen genom att straffa personer. Jag tror inte många länder vill ta efter detta.

Jimmie Åkesson: ”Häxjakt”

På sin Facebook-sida kommenterar även SD-ledaren Jimmie Åkesson Sets situation:

– Häxjakten på människor som redan lever under tuffa förutsättningar i vardagen måste få ett slut.

– År efter år bidrar regeringen till att höja priset på bensin och diesel. Man straffar barnfamiljer, sjuka, pensionärer och unga. Man straffar alla som inte råkar äga en elbil för flera hundra tusen. Vardagen går inte längre att få ihop för vanliga människor.