Tiktoks affärsmetoder granskas

Åsa Karlsson/TT

Publicerad 2021-05-28

Tiktok ska granskas av EU-kommissionen. Arkivbild.

EU-kommissionen kräver svar på hur Tiktok lever upp till lagens krav på reklam riktad mot barn. Det här är första gången som Sverige för en dialog med företaget.

EU-kommissionen kräver svar på hur appen Tiktoks affärsmetoder lever upp till lagens krav när det gäller dold marknadsföring och reklam riktad mot barn efter omfattande kritik.

Nu inleder Konsumentverket en granskning av bolaget där de bjuder in Tiktok att svara på en rad frågor om hur de ska möta sina användare. Cecilia Norlander är jurist på Konsumentverket.

– Vi kommer att be Tiktok svara på tre saker. Får användarna den information de behöver för att kunna använda tjänsten på ett sätt som de själva vill? Kan de garantera att det inte förekommer dold marknadsföring till barn? Och har de säkrat att det inte förekommer köpuppmaningar till barn?, säger Cecilia Norlander.

Virtuell valuta förvirrar

Den information användarna får om vad som gäller för att använda appen har enligt Konsumentverket varit bristfällig. Bland annat gäller det den virtuella valuta som används på Tiktok, där värdet har ändrats utan att konsumenterna har fått veta det.

– Det handlar om att upprätthålla konsumentskyddet. Om man tillhandahåller den här typen av tjänster som är anpassade till vuxna men kan användas av barn, måste man anpassa dem till barn eftersom de är extra sårbara, säger Cecilia Norlander på Konsumentverket.

Granskningen sker efter att den europeiska konsumentorganisationen BEUC, där den svenska falangen Sveriges Konsumenter ingår, i februari slog larm om att Tiktok bryter mot marknadslagen. Bland annat sker det i form av att influencers marknadsför produkter utan att vara tydliga med att de har fått betalt.

Tiktok välkomnar dialog

I ett mejl till TT svarar Caroline Greer, Director of Public Policy på TikTok Europe:

"Vi har en dialog med irländska Irish Consumer Protection Commission och svenska Konsumentverket. Vi ser fram emot att inom ramen för denna dialog diskutera de åtgärder och verktyg vi redan har på plats. Användare yngre än 18 år kan inte köpa, skicka eller ta emot virtuella gåvor och vi har strikta riktlinjer som förbjuder reklam som riktar sig mot användare yngre än åldern för digitalt samtycke.”

I Sverige är åldern för digitalt samtycke, det vill säga då man får erbjuda kommersiella internettjänster som appar och sociala medieforum, 13 år.

Detta är första gången som en svensk aktör kommer att föra en direkt dialog med Tiktok som i mars öppnade ett nordiskt kontor i Stockholm.

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu

Följ ämnen i artikeln