Kunderna ratar storbankerna

Uppdaterad 2019-07-11 | Publicerad 2017-12-11

Kunderna föredrar mindre banker.

De mindre och nischade bankerna dominerar totalt när svenska folket får betygsätta aktörer inom lån och sparande.
Storbankerna ligger efter, med Nordea på jumboplats inom alla kategorier, visar Svenskt Kvalitetsindex mätning.

Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank får alla se sig akterseglade när kunderna får tycka till. Inom såväl privatlån, sparande och bolån är det mindre banker som får bäst betyg i Svensk Kvalitetsindex (SKI) mätning.

– De nischade bankerna erbjuder enkla digitala tjänster. Den personliga kontakten finns alltid med som ett komplement. Här lyckas inte de större bankerna lika bra med den stora kundmassan, även om fler storbanker går fram i årets studie kring både lån och sparande, säger Johan Parmler, vd för SKI, i en kommentar.

Lätt att bli kund

När det gäller privatlån toppar Marginalen Bank listan med ett betyg på 70,3 av 100, följt av Ikano Bank (69,1). Kunderna upplever bland annat att det är lätt att bli kund hos Marginalen Bank, som dessutom har få kundklagomål.

Nöjdast kunder när det gäller sparande har Avanza (77,2), följt av Länsförsäkringar (74,7) och Skandia (74,6). Avanza har klart lägst andel klagande kunder, och upplevs tillsammans med Nordnet och Skandia ligga i den digitala utvecklingens framkant.

När det gäller bolån har kundnöjdheten ökat mot tidigare år. Men många upplever ändå att servicen är för dålig.

– Här är svaren entydiga. Kunderna vill ha bättre villkor och slippa krångel. Kunder kan ha försökt samla sitt engagemang på en bank men helt enkelt inte lyckats eller fått för dålig återkoppling, kommenterar Johan Parmler.

SBAB tappar

Bäst betyg får aktörerna inom kategorin ”Övriga” (75,2). Länsförsäkringar ligger på andra plats med 73,2. SBAB, som under flera år haft de nöjdaste bolånekunderna, tappar något i årets mätning (72,3). Enligt SKI beror det bland annat på att kunderna upplever att de inte håller vad de lovar i samma utsträckning som tidigare.

Noterbart är att Nordea får sämst kundbetyg inom samtliga kategorier. Inom såväl sparande som bolån får de under 60 i betyg, vilket enligt SKI innebär att de har ”stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar hos sig”. I en tidigare mätning fick Nordea det sämsta kundbetyget sedan SKI började med sina mätningar 1989.

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu