Mardrömmen för turistindustrin: Kan tappa 80 miljarder

80 000 jobb kan försvinna i coronavirusets spår

Publicerad 2020-05-25

Juni, juli och augusti brukar vara guldmånader för besöksnäringen.

Men i år kan de bli mardrömslika, enligt Stockholms handelskammare.

– Över 80 miljarder kronor riskerar att gå förlorade, säger chefsekonomen Stefan Westerberg.

Nu går vi in i vad som brukar vara högsäsongen för turistandet i Sverige. Förra året spenderade utländska besökare ungefär 155 miljarder kronor i landet, varav ungefär hälften under sommarmånaderna juni, juli och augusti.

Men i år blir det annorlunda.

– Utländska turister har i princip nollats i och med restriktionerna, det riskerar att bli en fullständig mardröm för hela besöksnäringen, säger Stefan Westerberg, chefsekonom på Stockholms handelskammare.

Coronakrisens inreseförbud, restriktioner och stängda gränser har gjort att det fortfarande är oklart om vi överhuvudtaget kommer att kunna resa i sommar. Hotellen och konferensanläggningarna står tomma, restaurangernas intäkter har störtdykt och det råder stor oro också på campingar och nöjesparker.

– Mer än 80 miljarder kronor riskerar att gå förlorade till följd av det här, säger Westerberg.

9 000 företag kan försvinna

Även arbetstillfällena påverkas drastisk. Förra året arbetade ungefär 174 700 personer med turism i Sverige, enligt Stockholms handelskammare. I år lär den siffran minska rejält.

– Vi riskerar en massarbetslöshet och en aldrig tidigare skådad konkursvåg, säger Jonas Siljhammar, vd för besöknäringens bransch- och arbetsgivarorganisation Visita.

Organisationens senaste rapport visar att så många som 80 000 jobb är i fara och att 9 000 företag är i riskzonen att försvinna inom kort. Detta trots kraftiga nedskärningar och statliga krisstöd.

– Nu är det viktigt att befintliga stödåtgärder förstärks och förlängs. Annars riskerar stora delar av besöksnäringen att slås ut, tillägger han.

Stefan Westerberg, chefsekonom på Stockholms handelskammare.

Stefan Westerberg instämmer:

– 80 miljarder är dessvärre bara toppen av isberget i och med att det endast avser konsumtion från utländska turister. Och det man kan se så här långt är att även den inhemska turismen bromsar, säger han.

Redan i mars försvann en tredjedel av de inhemska gästnätterna. Och trots att många svenskar kommer att välja att ”hemestera” i sommar, alltså semestra i Sverige i stället för utomlands, går det inte att räkna med att det kompenserar för det tapp som avsaknaden av utländska turister har skapat, säger Westerberg.

– Man ska komma ihåg att vi fortfarande har social distansering, vilket gör att exempelvis hotellnäringen går på knäna.

Hur länge kommer det här att fortsätta?

– Det är svårt att säga. Så länge coronakrisen fortsätter, med massiva reserestriktioner och en osäkerhet om smittspridningen, så kommer besöksnäringen att påverkas negativt.