Reseföretag redo för svensk reseboom

Av: TT

Publicerad:
Uppdaterad:
Reseföretagen är redo för en svensk reseboom. Arkivbild.
Foto: Anders Wiklund/TT
Reseföretagen är redo för en svensk reseboom. Arkivbild.

Tåg, flyg, buss och båt står redo att växla upp resekapaciteten när reseråden nu lättas i Sverige från och med den 13 juni. Och redan på torsdagskvällen uppstod tekniska problem på Destination Gotlands hemsida efter ett ökat bokningstryck.

– Det är bättre att avvakta en stund innan man bokar, säger Adam Jacobsson på Destination Gotland.

Resandet i Sverige störtdök i mars efter Folkhälsomyndighetens råd att stanna hemma för att minska smittspridningen. Från och med den 13 juni ska symptomfria personer kunna resa fritt i Sverige. Researrangörer som SAS, SJ och Flixbus säger sig stå redo att möta en rusning till biljettautomaterna.

– Vi har förberett oss på så sätt att vi minskat andelen korttidspermitteringar för att ha fler anställda i tjänst, säger Stephan Ray vid SJ:s presstjänst.

– Det gjorde vi för några veckor sedan för att kunna gå upp i högre volymer om det behövs. Det går snabbt att ta ner tågtrafiken men tar längre tid att starta upp den.

Något högre efterfrågan

SJ har sedan tidigare beslutat att utöka kapaciteten på vissa tågsträckor inför sommaren.

På fredagen väntar ett möte med Folkhälsomyndigheten för hur SJ ska agera för att följa råden i sommar. En fråga är exempelvis om tågen, liksom nu, endast ska ta hälften av det möjliga passagerarantalet för att skapa avstånd mellan resenärerna.

Även SAS följer utvecklingen i Sverige och i världen noggrant. Efterfrågan på deras resor påverkas inte bara, eller främst, av Sveriges restriktioner utan flera olika länders.

– I takt med att ett antal länder lättat så har vi sett att det finns en efterfrågan på resor som är något högre, säger Freja Annamatz, presschef på SAS.

Efterfrågan på flygresor är dock fortfarande väldigt låg.

– Vi följer utvecklingen och kommer att öka i takt med att efterfrågan ökar – och det hänger ihop med restriktionerna.

Innebär ökat utbud

Bussbolaget Flixbus, som minskat sina avgångar med anledning av coronapandemin, är redo att stärka upp kapaciteten inför sommaren och resehelgen midsommar – då bussbolaget brukar ha extra kapacitet.

– Vi är beredda att anpassa oss, säger Jelena Jovanovic, pressansvarig på Flixbus.

Bransch- och arbetsgivarförbundet Sveriges bussföretag välkomnar de slopade restriktionerna och säger att detta innebär att utbudet av turer och resor ökar.

”För våra medlemsföretag gäller det nu att möta den förväntade ökningen av resenärer i busstrafiken, såväl från de som vill resa i en turistbuss, med en långlinjebuss eller med den dagliga bussen till arbetet. Det handlar om att planera för trygga och säkra resor för alla ombord på bussen”, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges bussföretag, i ett uttalande.

Gotlandsbåtar redo

Resandet till Gotland har varit en stor fråga då öns ekonomi är starkt beroende av sommarturisterna. Samtidigt har Gotland väldigt få fall av covidsjuka och rädslan för smittspridning och hur det skulle påverka sjukvården är stor.

Destination Gotlands båtar kör med 50 procents kapacitet, men de har ändå inte varit fullbokade sedan reseråden infördes och bokningsläget låg innan beskedet på 40-45 procent av ett normalår, säger Christer Bruzelius, vd Destination Gotland.

Inför sommaren är man förberedd att utöka kapaciteten för att kunna klara av en kraftig ökning av Gotlandssugna turister.

– Trafiken kommer att fortsätta. Vi kommer att öka kapaciteten och sätta in fler turer. Exakt hur återkommer vi till, säger Christer Bruzelius.

– Vi har infört ett antal olika åtgärder för en trygg resa ur smittspridningssynpunkt. Det är tydligt att ansvaret för en säker resa ligger på oss operatörer.

Redan under torsdagskvällen efter regeringens resebesked blev det sådant högt tryck på biljetter ut till Gotland att företagets bokningssystem fick tekniska problem.

– Vi gör en direkt koppling mellan det tekniska problemet och det ökade bokningstrycket. Därför ber vi de som försöker boka att vänta lite till dess att köptrycket gått ner, säger Adam Jacobsson, sälj- och marknadschef vid Destination Gotland.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN