Ministern om a-kassehaveriet: Blir bestört

Publicerad 2020-12-18

A-kassorna borde ha varit redo för krisen.

Det menar arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S).

– Jag kan bara beklaga att människor måste hitta egna sätt att klara sin situation, säger hon till Aftonbladet.

Helén, 34, har inte råd att betala hyran och köpa mat. Marcus, 31, och hans fru har nyss fått barn och tvingas leva på lån från vänner. Andreas, 44, fick gå till socialen när beskedet om a-kassa fortfarande inte kommit efter 18 veckor. Maja, 43, nekas socialbidrag efter att hon fått pengar via Swish.

Sedan pandemin bröt ut i våras har Aftonbladet berättat om många av de svenskar som drabbats av långa väntetider för att få a-kassa. Omkring 17 000 personer väntar på besked och väntetiden är i genomsnitt fyra månader.

– Jag blir bestört när jag hör om de här exemplen som ni rapporterar om. Det är allvarligt att människor ska behöva gå så länge och vänta på sin a-kassa. Det inte rimligt och inte så det ska gå till, säger arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S).

Eva Nordmark, arbetsmarknadsminister (S).

IAF, Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, har nyligen inlett en tillsyn av Alfakassan och två andra a-kassor för att granska de långa handläggningstiderna. Ministern menar att Alfakassan borde ha haft en mycket bättre beredskap inför en ekonomisk kris.

– Den här krisen är exceptionell, ingen hade kunnat förutse detta i början av året. Men det ligger ett ansvar på alla a-kassor att kunna skala upp när man går in i en kris, säger hon.

Alfakassans kassaföreståndare säger att varken de eller staten haft någon beredskap för att hantera den här samhällskrisen. Är det ett misslyckande att staten inte haft en bättre beredskap för en pandemi och dess ekonomiska konsekvenser?

– Det var ju ingen som kunde förutse pandemin, men det är inte första gången vi är i en kris och det är hos a-kassorna ansvaret ligger att skala upp. Utifrån mitt perspektiv har vi skjutit till 100 miljoner för att de ska ha förutsättningar att korta handläggningstiderna och vi har gett mest pengar till dem som har det tuffast. Det är upp till dem att använda dem bästa sätt för att göra det.

”Är för krånglig”

Men att många tvingas vänta på besked beror också på att arbetslöshetsförsäkringen är för krånglig, enligt Eva Nordmark. Bland annat för att de med många olika jobb måste lämna in intyg från vart och ett av dem.

– Vi vill förenkla den och basera det mer på arbetstiden i stället för var du har jobbat. Det skulle bli mer effektivt. Det hade varit toppen om vi haft det på plats. Men här och nu måste väntetiderna tryckas tillbaka.

Personer har tvingats vänta i månader på utbetalning.

Om man råkat ut för att ens pengar tar slut, man inte kan låna mer av familj och vänner och socialen nekar en stöd. Vad ska man göra då tycker du?

– Jag förstår verkligen att det är en jättetuff situation för många. Jag kan bara beklaga det att människor får hitta egna sätt att hantera det här svåra läget. Det ska inte vara så här. Man ska kunna lita på att försäkringen gör att man kan betala hyra och mat.

Många människor har jobbat och betalat in avgifter i flera år och står nu ändå utan stöd. De känner sig svikna av systemet i den här krisen. Hur ska du göra för att återupprätta deras förtroende?

– Jag vill säga att de flesta a-kassorna klarar detta bra. De som jobbar är i en pressad situation. Det är inte generellt i alla a-kassor. Det är inte så här det ska gå till, man ska känna sig trygg med att man får hjälp om man behöver hjälp.

– Det är ett problem för de individer som hamnat i kläm, men de allra flesta får hjälp av sin a-kassa.