KO stämmer Arla för klimatreklam

Publicerad 2021-11-11

Även glada kossor släpper ut metangaser. Arkivbild.

Mejerijätten Arla kan inte bevisa att reklamen om netto noll klimatavtryck stämmer. Därför stämmer Konsumentombudsmannen (KO) Arla inför Patent- och marknadsdomstolen.

Följ ämnen

Att påstå att mjölken har netto noll klimatavtryck ger konsumenterna fel bild av produktens påverkan. Arla har inte kunnat bevisa att påståendet stämmer.

Det menar Konsumentombudsmannen, KO, som nu tar nu bolaget till domstol.

– KO anser inte att Arla lyckas visa att produktion av mjölk inte har en påverkan på klimatet, säger processrådet Ida Nyström i ett pressmeddelande.

Vidare skriver KO att produktionen av mejeriprodukter är belastande för miljön och förändrar klimatet genom utsläpp av växthusgaser, såsom koldioxid, metan och lustgas.

”Otydliga miljöpåståenden räddar inte klimatet”

Företaget har köpt växthusgaskrediter från klimatkompenserande åtgärder.

– KO tycker förstås att det är bra om företag kan minska sin klimatpåverkan. Men det är viktigt att konsumenterna får tydlig och korrekt information att basera sina val på.  Otydliga miljöpåståenden räddar inte klimatet, säger Ida Nyström.

Det blir nu Patent- och marknadsdomstolen som får avgöra om Arla i reklamen är tillräckligt tydliga med vilka åtgärder företaget gjort, och om åtgärderna håller vad de lovar.

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu

Följ ämnen i artikeln