Miljardvinst för Spotify – redovisar vinst för första gången

Uppdaterad 2019-08-15 | Publicerad 2019-02-06

Under fjärde kvartalet redovisar Spotify för första gången i företagets historia en rörelsevinst.

Bolagets största inkomstkälla, premiumanvändarna, ökade med 25 miljoner under perioden.

Musiktjänsten Spotify redovisar en rörelsevinst för fjärde kvartalet på 94 miljoner euro, närmare en miljard kronor. Under motsvarande period i fjol gjorde bolaget en förlust på 87 miljoner euro. Snittprognosen bland analytiker låg på en rörelseförlust på 17 miljoner euro, enligt SEB.

I bolagets egna utsikter talades det om ett rörelseresultat under fjärde kvartalet i spannet 15 miljoner euro till –35 miljoner euro.

– Jag är faktiskt inte så överraskad. Premiumanvändarna ökade som förväntat, däremot var lönsamheten lite bättre än vad jag hade räknat med, säger Tomas Otterbeck, techanalytiker på aktieanalysfirman Redeye, och påpekar att bolaget vid förra kvartalsrapporten flaggade för att det första positiva rörelseresultatet inte var långt borta.

Lönsamhet inte viktigast

Att det blev så högt som 94 miljoner euro tror han hänger ihop med ett optionsprogram kopplat till aktiekursen som gick ner kraftigt i december. Vinster på den här nivån kan aktieägarna nog inte räkna med den närmaste tiden, enligt Tomas Otterbeck.

– Bolaget har en väldigt aggressiv kostnadsstrategi och intentionen är inte att visa stor lönsamhet. Nu har de förvärvat bolag och de vill investera mer i personal och ur ett investerarperspektiv kanske det är lite märkligt att bolaget väljer bort lönsamhet för att kunna fortsätta gasa. Deras strategi är att fortsätta vara störst och det kostar.

Fler användare

Vid utgången av perioden uppgick antalet månatliga abonnenter till 207 miljoner, jämfört med 160 miljoner vid samma tidpunkt ett år tidigare.

Antalet betalande abonnenter, så kallade premiumanvändare, som står för den största delen av Spotifys intäkter, ökade till 96 miljoner, från 71 miljoner ett år tidigare. Enligt bolaget är det främst ett resultat av en lyckad marknadsföringskampanj med Google Home samt den årliga kampanjen i samband med helgdagarna vid jul och årsskiftet.

Under kvartalet breddade Spotify sin marknad till 78 länder, från tidigare 65 i och med intåget i Mellanöstern och Nordafrika.

Under 2019 räknar Spotify med att antalet månatliga användare ökar 18–28 procent i årstakt till 245–265 miljoner personer. Antalet betalande abonnenter antas öka med 21–37 procent till 117–127 miljoner personer.

Intäkterna väntas lyfta 21–29 procent till 6,35–6,80 miljarder euro, med en bruttomarginal på 22–25 procent. Och rörelseresultatet beräknas att bil en förlust på 200–360 miljoner euro.

Bolagets aktie noterades i april på New York-börsen. Aktien handlas för närvarande för omkring 140 dollar per aktie.