Här luras kunderna under Black Friday-rean

Aftonbladet kartlägger butikernas rea-fusk

Uppdaterad 2023-11-22 | Publicerad 2021-11-25

De lockar med kraftigt nedsänkta priser.

Men i många fall är butikernas rea-siffror helt felaktiga, trots återkommande larm från myndigheter.

Aftonbladets kartläggning visar hur flera butiker fuskar inför årets största rea-dag.

– Det känns fult, säger en upprörd kund.

Black Friday står för dörren och nätbutikerna lockar med tilltalande procentsatser och bjärt färgade prislappar.

Men allt är inte guld som glimmar.

Experter varnar för att det i år, liksom tidigare år, är fullt av bluffpriser under readagarna. Siffran sträcker sig mellan att var tionde till upp till vart fjärde erbjudande kan klassificeras som bluff.

Aftonbladets läsare har har varit pigga och skickat in många tips om varor som inför Black Friday reas ut med vad som verkar vara rena prisbluffar.

”En grov felaktighet”

Flera har upprörts av Mediamarkts erbjudande om att köpa en Philips Hue Brygga, en apparat som hjälper konsumenter att göra belysningen hemma smart, till nedsatt pris. Enligt annonsen som legat uppe tidigare under veckan sparar köparen hela 1 246 kronor när den köper prylen för 383 kronor.

Men genom en enkel koll på prisjämförelsesajter är det tydligt att den aldrig kostat mer än cirka 550 kronor på Mediamarkt. Det nya priset är fortsatt en sänkning, men inte alls så stor som företaget påstått.

– Det känns fult att man försöker locka kunderna att köpa med en så pass grov felaktighet, säger en kvinna från Borås som vill vara anonym.

 Uppdatering: Här är Aftonbladets guide till Black friday 2023

Mediamarkt beklagar att det blivit fel:

”Det visar sig tyvärr vara inlagt fel ordinarie pris i en prisskjutning som gjordes och så snart detta uppdagades har vi korrigerat till det korrekta ordinarie priset 549:- som legat fast sedan juli. Vi beklagar såklart misstaget orsakat av den mänskliga faktorn”, skriver pressavdelningen i ett svar.

Fel med rekommenderat pris

En annan vara som erbjuds felaktigt som kraftigt prissänkt är en trådlös högtalare från Harman Kardon som säljs av nätbutiken Billig teknik.

I erbjudandet kan konsumenterna köpa varan för 1 999 kronor och får veta att det rekommenderade priset är 3 999 kronor. Kunder leds alltså att tro att de sparar omkring 50 procent genom erbjudandet.

Men vid en titt på prishistoriken för varan hos butiken är det lätt att se att den bara funnits i sortimentet i ett par månader och att den där aldrig kostat mer än drygt 2 200 kronor.

Billig teknik svarar i ett mejl till Aftonbladet att priset från tillverkaren är just 3 999 kronor och att priset på 1 999 är bland de billigare på marknaden.

Efter att Aftonbladet tagit kontakt med butiken har uppgiften om rekommenderat pris försvunnit från säljsidan.

Sett ett utbrett fusk

Konsumentverket arbetar varje år med butikers felaktiga marknadsföring och prisbluffar. Att använda sig av rekommenderat pris är en vanlig teknik för att vilseleda konsumenterna.

– Det här här det vanligaste sättet, man använder sig av ett jämförelsepris som inte använts tidigare. Det kan kollas olika saker också, som ordinarie pris eller rekommenderat pris. Men i slutändan är det vilket som, är det i ett rea-sammanhang ska priset ha använts av butiken för att man ska kunna använda sig av det, säger Karolin Kühn, jurist på Konsumentverket.

Hon vill inte uttala sig om specifika fall, men säger att Konsumentverket varje år ser ett utbrett fuskande med rea-priser.

Karolin Kühn, jurist på Konsumentverket.

Vid sidan om jämförelsepriser ofta används felaktigt förekommer det också att butiker höjer priset på en vara precis innan en rea, förklarar Karolin Kühn på Konsumentverket.

”Såklart inte okej”

Ellos säljer pallen Jolly Grå unisex från det egna varumärket Ellos Home till priset 899 kronor, nedsänkt med 40 procent från 1 499 kronor. Påstås det i alla fall.

Statistiken för prisutvecklingen på varan visar att priset bara varit uppe på 1 499 kronor under fyra dagar i början av november, strax efter att butiken tog in varan i sortimentet.

Karolin Kühn på Konsumentverket menar att företag lurar konsumenterna när de höjer priset på en vara precis innan man rea-sänker det.

– Det är ett sätt att få dem att tro att det är en mycket bättre deal än vad det är. Det är såklart inte okej.

Aftonbladet har sökt Ellos för en kommentar om erbjudandet.

Så handlar du smartare på rean

  • Följ prisutvecklingen på varor du är intresserade av, så vet du vad varan kostar i normala fall. Det blir enkelt för dig att se om det är ett bra erbjudande eller inte.
  • Läs villkor. Vad gäller vid ditt köp på rean? Öppet köp och bytesrätt är ingen skyldighet för säljande företag att erbjuda.
  • 14 dagar ångerätt gäller vanligtvis vid näthandel, även vid köp av reavaror. Tänk på att du kan behöva betala returfrakt när du skickar tillbaka varan.
  • Har du egentligen råd? Gör en budget på förhand och håll dig till den, annars är det lätt att gå vilse under rean och köpa för mer än vad din plånbok kanske tål. Om du skjuter upp betalningen, fundera på hur din ekonomi kommer se ut när det är dags att betala.
  • Kolla upp säljande företag. Kontrollera så att det finns tydliga kontaktuppgifter och vilka betalningsalternativ som erbjuds. Det är alltid bra att vara försiktig med att lämna ut sin kortuppgifter. Handlar du från ett företag utanför EU kan andra lagar och regler gälla.

Källa: Hallå Konsument

Det här säger lagen

En näringsidkare får vid marknadsföring av produkter använda uttrycket ”realisation” eller något annat uttryck med motsvarande innebörd bara om

  1. försäljningen avser produkter som ingår i näringsidkarens ordinarie sortiment,
  2. försäljningen sker under en begränsad tid, och
  3. priserna är väsentligt lägre än näringsidkarens normala priser för motsvarande produkter.

Källa: Marknadsföringslag (2008:486) 17 § – Realisationer

Erik Melin