Elbolagets prisvarning: Sätt av buffert på 50 000 kronor

Publicerad 2022-09-01

Ha en elbuffert på 50 000 eller ta ett lån.

Det rådet ger elbolaget Varberg Energi sina kunder för att klara vinterns prishöjningar.

– Det är viktigt att man förstår hur mycket det kan landa i när det gäller elpriset, säger bolagets vd, Björn Sjöström.

Det var i det senaste nyhetsbrevet som det kommunala elbolaget Varberg Energi löpande skickar ut till sina kunder som den skärpta och konkreta varningen kom, vilket Varbergs tidning tidigare rapporterat.

Där skriver bolaget att kunder med rörligt elavtal bör räkna med att priset kan komma att landa upp till 4 gånger högre än vad det var föregående vinter. Det innebär enligt bolaget att de som tidigare sett räkningar på mellan 10 000 till 15 000 kronor nu måste ta höjd för att elräkningar på 40 000 kronor kan dimpa ner i brevlådan.

– Med den utvecklingen som vi ser kände vi att vi måste bli väldigt konkreta så att hushållen verkligen förstår vilka konsekvenser det här kan få, säger Björn Sjöström, vd på Varbergs Energi till Aftonbladet.

Hushållen måste förstå vidden

Han säger att bolaget upplevt att det kanske inte riktigt har landat hos hushållen exakt hur prisökningarna kan slå.

– Många har nog bilden av att det här kanske inte drabbar mig så mycket, man har inte förståelse för volymen.

– Det är ju fler än oss som ser priserna i december förra året mot vad marknaden säger om priserna vid slutet av detta året. Det är världens enklaste beräkning att göra och det vet ju hela branschen. Jag vet egentligen inte varför ingen går ut och säger det.

Björn Sjöström, vd på Varbergs Energi

Björn Sjöström betonar att han förstår att bufferten som bolaget uppmanar sina kunder att ta höjd för är ett stort belopp för många hushåll.

– För många är det mycket pengar och det kommer ju inte ensamt. Det är samtidigt höga kostnader för drivmedel, livsmedel och räntor. I vårt resonemang inför att vi publicerade detta kom vi fram till att det är viktigt att man förstår hur mycket det kan landa i när det gäller elpriset.

Allt fler oroliga kunder söker råd

Med de stigande priserna har mängden samtal som elbolaget tar emot från oroliga kunder tilltagit.

– Det de allra flesta ger uttryck för är en stor frustration över att det överhuvudtaget kan vara så här. Det kommer många frågor om vem som har beslutat och varför vi har satt oss i den här situationen i Sverige. Man undrar över hur marknaden fungerar.

Björn Sjöström säger att han förstår att den komplexa energimarknaden är otroligt svår att förstå för de flesta konsumenter.

– Det är jättesvårt att sätta sig in i för människor och det är huvudskälet till att vi ville vara så konkreta som möjligt. Vi kan ju inte kommunicera om hur hela energimarknaden fungerar, det hade ju ingen orkat läsa. Här kan vi visa för kunderna hur det kommer att påverka plånboken och att det är för sent att agera i december när de står mitt i det.

I nyhetsbrevet uppmanar Varbergs Energi de kunder som inte har möjlighet att samla ihop en buffert att prata med sin bank om möjligheten till lån.

Det är ju inte alla som når upp till bankernas krav om lån, hur tänker du om det?

– De lösningarna har inte vi och vi kan inte råda över människors privatekonomi. Det vi kan göra är att ta vårt ansvar och berätta att det här kan komma så överväg vilka möjligheter du har, säger Björn Sjöström.

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu

Följ ämnen i artikeln