Sista minuten – 5 tips för dig som inte deklarerat än

Publicerad 2021-05-03

Nu är det bara timmar kvar – vid midnatt ska deklarationen senast vara inskickad.

Är du ute i sista minuten? Ingen fara.

Här är tipsen för att lösa deklarationen så smidigt som möjligt.

1,2 miljoner svenskar har ännu inte lämnat in sin deklaration. Är du en av dem behöver du inte få panik.

Skatteverkets experter listar här sina bästa tips för att så enkelt och tryggt som möjligt skicka in din inkomstdeklaration under dagen.

Deklarera digitalt – enkelt och smidigt

Först och främst ska du deklarera digitalt, enligt deklarationsexperten Alem Resulovic. Det är i de flesta fall det enklaste sättet att deklarera på, hävdar han.

– Den som bara ska godkänna sin deklaration kan göra det i Skatteverkets app eller genom att ringa eller sms:a. Den som ska göra ändringar eller tillägg kan deklarera digitalt på skatteverkets webbplats, säger Alem Resulovic i ett pressmeddelande.

Det är oftast enklast att deklarera digitalt.

Skicka pappersdeklarationen med posten

För den som ändå vill deklarera på papper är det enklast att skicka deklarationen med posten. Skatteverket rekommenderar inte att åka in till ett servicekontor endast för att lämna deklarationen i och med pandemin och rådande restriktioner.

Deklarationsexperten Johan Schauman har tidigare sagt till Aftonbladet att Skatteverket jobbar hårt för att smittsäkra årets deklaration.

– Om du vill deklarera på papper, för att det känns enklast och tryggast, så behöver du inte ta dig till Skatteverket även om du är ute i sista sekunden. Det är okej att lämna din pappersdeklaration på en vanlig postlåda ända fram till sista deklarationsdagen utan att riskera en förseningsavgift, sa han då.

Vad händer om jag inte hinner?

Den som inte hinner klart med sin deklaration i tid kan begära anstånd på Skatteverkets webbplats eller via telefon. För den som har anstånd är sista dagen att deklarera den 31 maj.

Fem tips för sista-minuten-deklarationen

  1. Deklarera digitalt. Då är flera uppgifter redan ifyllda, skatten räknas ut automatiskt och det kommer direkt en kvittens på att deklarationen är inlämnad.
  2. Använd Skatteverkets hjälptjänster vid försäljning av bostad, uthyrning av bostad och för reseavdrag.
  3. Skicka pappersdeklarationen med posten. Undvik resor och folksamlingar.
  4. Ansök om anstånd på Skatteverkets webbplats eller via telefon om deklarationen inte kan lämnas i tid.
  5. Anmäl bankkonto. Bara då betalas skatteåterbäringen ut automatiskt.

Källa: Skatteverket

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu