O’Learys köper krisande kedjan Harrys

Publicerad 2021-04-07

Krogjätten O’Learys köper den krisdrabbade restaurangkedjan Harrys.

Målet är att skapa den största ”eatertainment-koncernen” i Europa.

– Överenskommelsen innebär en enorm potential, säger Christoffer Lundström, storägare i Harrys.

Den klassiska franchisekedjan Harrys har kämpat för sin överlevnad det senaste året. Nu står det klart att jätten O’Learys går in och köper upp bolaget.

”O’Learys har tecknat ett avtal om att förvärva över 94 procent av aktierna i Harrys Pubar AB av nuvarande huvudägaren Christoffer Lundström med familj”, heter det i ett pressmeddelande.

”Mängder av möjligheter”

Harrys har över 20 restauranger runtom i Sverige.

Christoffer Lundström säger i en kommentar att affären är en god nyhet för både krögare och gäster.

– Med O’Learys som ägare skapas mängder av möjligheter i form av kunskaps- och erfarenhetsutbyte och flera andra skalfördelar.

O’Learys köper restaurangkedjan Harrys.

Tror på tillväxt

O’Learys och Harrys är verksamma inom ett område som företagen själva beskriver som ”eatertainment”. På krogarna kombineras mat och dryck med spel, evenemang och sport.

Kenneth Lorentzen, vd på O’Learys, tror starkt på verksamheten – trots de problem som coronapandemin fört med sig.

– Alla tecken tyder på att branschen kommer att växa rejält i framtiden. I spåren av digitaliseringen och ett utökat hemmajobb ser vi att behovet av att umgås fysiskt tillsammans med vänner, familj och kollegor ökar, säger han.

Harrys grundades i Falkenberg 1993. Den första O’Learys-restaurangen slog upp portarna i Göteborg fem år tidigare.

Affären ska slutföras under andra kvartalet i år.

– Vårt mål är att ha fler än 300 enheter inom gruppen runt om i Europa 2025, säger Kenneth Lorentzen.