Var tredje svensk har känt sig lurad av sin bank

Uppdaterad 2019-07-30 | Publicerad 2018-03-05

Var tredje har känt sig lurad av sin bank, visar en ny undersökning.

Har du någon gång känt dig lurad av din bank?
Du är inte ensam, en ny undersökning visar att var tredje svensk någon gång känt sig lurad av sin bank.
– Man är trött på att stå med mössan i hand och be om ursäkt. Som kund är man värdefull för banken och då ska man inte känna sig lurad, säger Johanna Kull sparekonom på Avanza.

En ny undersökning, som utförts av YouGov på uppdrag av den digitala marknadsplatsen Brocc, visar att så många som var tredje svensk någon gång känt sig lurad av sin bank. Dessutom visar undersökningen att varannan svensk anser att banken sätter sina intressen före kundens och att många svenskar skulle kunna tänka sig att byta bank.

Men trots att det är många som säger sig vara villiga att byta bank så är det få som verkligen genomför ett byte.

Det största skälet, enligt respondenterna i undersökningen, är att man upplever att det saknas bättre alternativ.

– Många känner sig lurade och åsidosatta av sina banker. Hade det gällt vilken annan bransch som helst så skulle företag som missköter sitt kundförtroende på det här sättet gått omkull eller tvingats till reformer. Det är dags för en revolution på finansmarknaden, säger Jonathan Klein, vd på Brocc, i ett pressmeddelande.

Inte förvånad

Johanna Kull, sparekonom på Avanza är inte förvånad av resultatet från undersökningen.

– Många har känt sig lurade av sina banker inte minst när det gäller bolåneräntor. Där många har upplevt en känsla av att ha blivit lurade när det visade sig att deras rabatt bara var ett lockbete och att de sedan måste förhandla om, Säger Johanna Kull.

Andra anledningar till att många känner sig vilseledda eller åsidosatta av sina banker tror Johanna bland annat kan vara bankernas marginaler och de många uppmärksammande pensionsskandaler som inträffat de senaste åren.

– Det är en myt att det är jobbigt att byta bank. Det är faktiskt inte så krångligt. Din nya bank tar hand om det mesta, säger hon.

Bankjättarna förlorade mot uppstickare

Trots att många i undersökningen uppger att de inte orkar genomföra ett bankbyte så visar beräkningar som Bloomberg gjort, som baserats på statistik från Statistiska centralbyrån,  att de mindre svenska bankerna som SBAB, Länsförsäkringar och Danske Bank har ökat sin andel av nyutlåningar till bolånetagare från 15 procent 2016 till 40 procent under 2017, det skriver Svenska Dagbladet.

Under samma period hade de fyra storbankerna Swedbank, Handelsbanken, SEB och Nordea tappat sina marknadsandelar när det gäller nytecknade bolån. Från att ha haft 68 procent 2016 till att 2017 stå för 50 procent av de nytecknade bolånen.

– Den transparensen som faktiskt blivit de senaste åren med snittpriser på räntor och där många banker gått över till fasta boräntor har gynnat oss kunder som lättare kan jämföra och se vad som är rimligt att betala för bolåneränta, säger Johanna Kull.

  • Topp 3 skäl, enligt undersökningen, som gör att svenskarna inte byter bank:
  • Det saknas bättre alternativ 27%
  • Det är krångligt 24%
  • Det är tidskrävande 17%

*Brocc är en digital marknadsplats där konsumenter kan mötas direkt och utbyta finansiella tjänster utan mellanhänder.

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu