14 miljoner kronor – per dygn – för LKAB:s tågstopp

Publicerad 2021-11-09

Det är oklart varför malmvagnarna spårade ur norr om Gällivare i söndags morse.

Klart är att kostnaden för stoppet på Malmbanan redan har uppnått snöbollseffekt.

– Just nu ligger kostnaderna på ungefär 14 miljoner kronor per dygn för att vi inte kan leverera, säger LKAB:s presschef Anders Lindberg till Aftonbladet.

Ett 8 000 ton tungt tåg tuffade fram genom den gnistrande snön på Malmbanan under söndagsmorgonen.

Vid klockan 06.30 tog det tvärstopp. Loket och några vagnar bakom stod kvar på spåret, men 38 malmtågsvagnar hade spårat ur.

– De har trasat sönder järnvägen, banvallen och även rivit ner kontaktledningsstolpar, berättar Lindberg.

38 malmtågsvagnar hade spårat ur.

Totalstopp kostar tre miljoner kronor – i timmen

Under måndagen kom Statens haverikommission till platsen för att göra en bedömning – inför beslut om en utredning ska inledas. Stoppet kostar LKAB 14 miljoner kronor per dygn, men kan enligt presschefen bli ännu dyrare.

– Om det skulle blir ett totalstopp för våra leveranser till hamnen i Narvik rör det sig om tre miljoner kronor i timmen, säger Lindberg och understryker:

– Det är väldigt stora summor som drabbar oss. Dels i uteblivna intäkter, men också i straffavgifter.

Malmbanan är drygt 50 mil lång och går mellan LKAB:s gruvor i Malmfälten till hamnarna i Narvik och Luleå. Olyckan inträffade mellan Sikträsk och Lina älv. Höstlovsfirare som tänkt resa på sträckan kommer också att påverkas av stoppet.

Vagnarna kommer att kosta 20 till 60 miljoner kronor.

Miljonnota även för vagnarna

Prognosen är att bedömningen ska vara klar till fredag den här veckan. Därefter kan rensning och slutligen reparationen av rälsen påbörjas. Då kan kostnaderna för stoppet stanna på drygt 70 miljoner kronor.

Utöver det tillkommer notan för vagnarna – beroende på hur många som är totalförstörda kommer den landa på mellan 20 och 60 miljoner kronor.

– Antingen kommer vi att få ersättning från Trafikverket för vagnarna som har gått sönder, om det var Trafikverkets fel. Eller så blir LKAB ersättningsskyldigt och måste betala för reparationen av järnvägen, förklarar LKAB:s presschef Anders Lindberg.

Oavsett om Haverikommission väljer att inleda en utredning eller inte så kommer både LKAB och Trafikverket själva att utreda olyckan.

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu