Nya smockan mot elnätsjättarna

Uppdaterad 2020-01-16 | Publicerad 2017-11-27

Storbolagen inom elbranschen får lägre betyg än små, lokala aktörer.

Energijättarna E.ON, Ellevio, Fortum och Vattenfall får alla låga betyg av kunderna i Svenskt Kvalitetsindex senaste mätning.
Inte minst är missnöjet med elnätsbolagen stort.

Generellt sett blir svenska folket allt nöjdare med energibranschen, enligt Svenskt Kvalitetsindex, SKI:s, senaste mätning. Men det är framför allt lokala bolag med starkt förankrad samhälls- och miljöprofil som får tumme upp.

– Nöjdast kunder har de energibolag som levererar ett positivt mervärde. Till exempel GodEl som pratar välgörenhet, Utellus som har mycket vindkraft — där är man väldigt nöjd. Även lokala aktörer, som har lyckats med att förvalta sitt lokala engagemang, är man väldigt nöjd med, säger SKI:s vd Johan Parlmer i ett uttalande.

”Svårt att motivera kunder”

Värre är det för de stora bjässarna på energimarknaden. Fortum får exempelvis lägst betyg av alla elhandelsbolag med 56,1 av 100 (enligt SKI innebär ett betyg under 60 att företaget har ”stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar hos sig”). Även E.ON och Vattenfall ligger långt ner på listan.

Trenden går igen också bland fjärrvärmekunderna, en bransch som överlag får relativt höga betyg. Här är det Vattenfall som får lägst betyg (54,3), med E.ON strax före.

I särklass störst är missnöjet med elnätsbolagen. Branschen får strax under 60 i betyg, med Ellevio ohotad på jumboplatsen med 44,5 i betyg. Vattenfall och E.ON ligger före, båda med betyg klart under 60.

Höjda priser irriterar

”Kunderna upplever fortsatt irritation över höjda priser och monopolsituation, där särskilt Ellevio står i skottgluggen” skriver SKI i en kommentar.

De senaste sex-sju åren har de tre elnätsjättarna höjt sina elnätsavgifter kraftigt, i vissa fall med över 50 procent. Enligt Villaägarnas riksförbund handlar det om höjningar på 3 300 kronor för en vanlig småhusägare mellan åren 2010–2017.

Och nyligen gav kammarrätten i Jönköping klartecken till fortsatt kraftiga prishöjningar under kommande år.

Kundnöjdhet elhandel

Kundnöjdhet fjärrvärme

Kundnöjdhet elnät

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu