Bilförsäljningen störtdyker efter halvledarkrisen

Publicerad 2021-10-20

Antalet nyregistrerade bilar är nere på rekordlåga nivåer och förklaringen är den alltmer påtagliga halvledarbristen.

Inte sedan 1995 har så få nybilar registrerats i EU, samtidigt som andrahandsmarknaden är glödhet.

– Det blir värre hela tiden, säger Carl-Mikael Zetterling, professor i elektronik vid KTH.

Enligt en ny rapport från ACEA, biltillverkarnas branschorganisation, sjönk nybilsförsäljningen i EU med 23 procent under september jämfört med samma period 2020.

Även på landsnivå är trenden tydlig. I Sverige sjönk antalet nyregistrerade bilar med cirka 21 procent, medan den siffran i Tyskland, Belgien och Italien var över 25 procent.

Enligt ACEA är den sviktande marknaden framför allt en följd av bristen på halvledare, som har orsakat en stor bilbrist.

Carl-Mikael Zetterling, professor i fasta tillståndets elektronik vid KTH, Kungliga tekniska högskolan i Stockholm, är inte förvånad. Han förklarar att dagens bilar kräver enormt mycket halvledare och att bristen gör det omöjligt att hålla produktionstakten uppe.

– Bara att höja och sänka ett fönster i en modern bil kräver massor av halvledare. Om de inte kan tillverka bilar när det finns efterfrågan förlorar biltillverkarna mängder av pengar.

Professor Carl-Mikael Zetterling.
Antalet nyregistrerade bilar sjunker i Sverige.

Pandemin sätter käppar i hjulet

Carl-Mikael Zetterling menar att halvledarbristen till stor del är orsakad av pandemin.

– Logistiken är väldigt påverkad av covid. Att lasta ur containrar och att transportera hit dem kräver personal men det har det inte funnits tillgång till på samma sätt. Förut kunde man få hit något på en dag med flyg om något tog slut. Det går inte nu.

Till viss del fortsätter bristen på grund av att en del tillverkare har börjat hamstra halvledare, säger Carl-Mikael Zetterling.

– Jag hör från kollegor i branschen att det blir värre hela tiden. Folk har börjat hamstra. Det kan finnas mycket halvledare som bara ligger på lager på olika ställen. Det är ungefär som toalettpappersbristen i Sverige. När alla köpte två paket i stället för ett tog de slut väldigt fort.

Andrahandsmarknaden för bilar är het.

Stort sug på andrahandmarknaden

Men medan nybilsmarknaden är svalare än på årtionden så har andrahandsmarknaden för bilar blomstrat under pandemin. På köp- och säljmarknaden Blocket finns det just nu 109 000 annonser om bilar och priset på begagnade bilar som är max 10 år gamla och gått max 15 000 mil ökade med 5 procent mellan augusti och september i år.

– Det tog i princip fart tillsammans med pandemin i och med att fler ställde om sitt kommunala åkande. Nyförsäljningen har stannat och då har fler vänt sig till andrahandsmarknaden. Dessutom kommer det fler och fler begagnade elbilar, det är verkligen stort sug, säger Tero Marjamäki, kommunikationschef på Blocket.

Om Tero Marjamäki får gissa kommer folk även i framtiden att fortsätta handla bilar i andra hand.

– Jag tror att det kommer att hålla i sig. Det är framför allt det ökade intresset för elbilar och att folk har insett hur mycket man tjänar på att köpa begagnat.