H&M-aktien faller efter svag rapport

Uppdaterad 2018-05-25 | Publicerad 2018-03-27

H&M visar svagt resultat.

Klädjätten H&M har redovisat få glädjeämnen den senaste tiden.
Morgonens rapport var inget undantag.
Vinsten kom in under prognosen och varulagret ökade. Aktien faller också 3,5 procent.

Bolaget redovisar en vinst före skatt på 1 263 miljoner kronor för perioden december–februari, det första kvartalet i företagets brutna räkenskapsår. Motsvarande period 2017 gjorde bolaget en vinst på 3 212 miljoner kronor.

Det var också något under analytikernas förväntningar som i genomsnitt låg på en vinst på 1 294 miljoner kronor, enligt Reuters sammanställning.

Vid Stockholmsbörsens öppning backar också H&M-aktien 3,5 procent.

"Den svaga försäljningen i det fjärde kvartalet, som delvis orsakades av obalanser i sortimentet för H&M-varumärket, gav ett stort reabehov under det första kvartalet. Den höga reanivån i kombination med ovanligt kallt vinterväder fick en negativ inverkan på försäljningen av vårvarorna", skriver vd:n Karl-Johan Persson i delårsrapporten.

Växande varulager

Något som dock lär oroa investerare ännu mer är bolagets allt mer växande varulager.

– Det stora problemet för H&M är de stigande lagernivåerna – det är den riktiga huvudvärken. Det kostar att ha stora lager och tvingar bolaget till att rea ut varor. Att lagernivåerna stiger tyder på att H&M inte har lyckats med sitt sortiment, säger Johanna Kull, sparekonom på Avanza.

H&M:s varulager ökade med åtta procent valutajusterat och uppgick till 34 959 miljoner kronor.

"Varulagerökningen förklaras av expansionen men också av den svaga försäljningsutvecklingen under kvartalet. Detta innebär att nivån på det utgående varulagret per den 28 februari 2018 är högre än planerat vilket kommer att leda till ökade prisnedsättningar under andra kvartalet 2018 jämfört med motsvarande kvartal föregående år", skriver Karl-Johan Persson.

Omsättningen exklusive moms uppgick samtidigt till 46 181 miljoner kronor, jämfört med 46 985 miljoner kronor ett år tidigare. Försäljningen inklusive moms uppgick under perioden till 53 554 miljoner kronor. I lokala valutor var H&M-koncernens försäljning inklusive moms oförändrad.

Positiv trots allt

Trots den senaste tidens motgångar är dock Karl-Johan Persson positiv inför 2018 och skriver att bedömningen fortfarande är att onlineförsäljningen och new business ska öka med mer än 25 procent under helåret.

"Många av de pågående satsningarna vi genomför visar goda indikationer och resultat, även om de än så länge inte har implementerats i tillräckligt stor skala för att de ska få någon avgörande effekt på det sammantagna resultatet", skriver han.

Men på Avanza har man svårt att se dagens siffror som positiva.

– Det här året har inte börjat bra och det finns inget tydligt lyft i sikte när man granskar kvartalsrapporten. När H&M presenterade förbättrade siffror för online vid kapitalmarknadsdagen bevisade bolaget endast hur illa det klassiska H&M går, säger Johanna Kull.