Postnord varnar för ny bluffvåg

Publicerad 2020-06-30

Postnord varnar för en ny bluffvåg i företagets namn.

Bedragarna skickar mejl eller sms och ber om en liten kortbetalning för porto.

– Målet är att använda dina kortuppgifter för betydligt större summor på utländska sajter, säger Lotta Mauritzon på polisens nationella bedrägericenter.

Postnord varnar för en ny våg av bluffar via sms och mejl. Avsändaren utger sig för att vara leveransföretaget och säger att det finns ett paket att hämta upp på postkontoret – men att mottagaren behöver betala en mindre summa i vad de anger som till exempel importmoms eller fraktavgift.

– Det kan vara det, eller så handlar det om att man inte betalt tillräckligt med porto på någonting. Uppfinningsrikedomen är tyvärr stor, säger Maria Ibsen, pressansvarig på Postnord.

– Lyckligtvis är människor inte alltid så lättlurade, för de blir misstänksamma och hör av sig och frågar ”är det ni som har skickat det här?” Och då kan vi säga att det är inte vi.

”Sipprar in en ström nu”

Det är inte första gången leveransföretagets namn utnyttjas i bedrägerisyfte.

– Företeelsen som sådan har ju funnits i ett antal år. Det vi ser är att det ibland verkar som att det kommer i skov och vi under en period får fler frågor, säger Maria Ibsen.

– Tyvärr så verkar de sippra in i någon slags ström just nu.

Postnord varnar nu för en ny bluffvåg av bedragare.

Metoden är ofta i grunden densamma – fast med nya variationer.

– Nu har man till exempel börjat fråga efter bank-id-uppgifter och sådana saker som vi inte sett förut, säger Maria Ibsen.

– Och vi är precis som alla andra närt det gäller banker och sådant, att vi frågar ju inte efter sådant, varken i SMS eller på telefon. Och det är viktigt att veta.

Bluffannonser på Facebook

Postnord varnar även för att bedragare i deras namn lägger upp bluffannonser på Facebook där det ser ut som att företaget lottar ut mobiltelefoner. Även här bör man låta bli att klicka på länkar eller ge bort några personliga uppgifter.

– Det är också bara trams, naturligtvis, men det tror jag att de flesta begriper, säger Maria Ibsen.

– Det är jättetrist att behöva uppmana folk att vara misstänksamma men så är det tyvärr.

Att kontaktas via sms eller mejl borde i sig ses som en varningssignal eftersom Postnord aldrig gör det.

– När det handlar om porto så har ju vi inte elektroniska uppgifter på den som har skickat ett brev utan där har vi en mottagare och en avsändare och dem kan vi kontakta via papperspost. Allting annat är hittepå, helt enkelt, säger Maria Ibsen.

– Tyvärr så är ju världen funtad så att man måste vara lite misstänksam i största allmänhet. Verkar det konstigt? Har jag beställt någonting? Frågar man efter en konstig summa? Under en period så var det så att de sa ”vi behöver tre kronor till”.

”Nu har man till exempel börjat fråga efter bank-id-uppgifter och sådana saker som vi inte sett förut”, säger Maria Ibsen, pressansvarig på Postnord.

Utnyttjar corona

Polisen känner till de ständiga Postnordbluffarna som förekommer under hela året i olika variationer.

– Vi har konstant polisanmälningar om olika bluff-sms och mejl där man utger sig för att vara Postnord, säger Lotta Mauritzon, brottsförebyggare på polisens nationella bedrägericenter.

– Man har även använt sig av vissa tvister på corona – till exempel att man på grund av corona behöver betala olika frakter eller extraavgifter.

Vid denna typ av bedrägerier är bytet inte den lilla summa som betalas som avgift.

– Målet är att kunna använda dina kortuppgifter för betydligt större summor, många gånger på utländska sajter, säger Lotta Mauritzon.

”Som Nigeriabrev”

Onlineshoppingtrenden har gjort att färre har koll på exakt vilka paket de väntar på, vilket gynnar bedragarna. Att spåra bluffmakarna är nästan omöjligt.

– Man kan ju härleda detta till varifrån de här mejlen eller sms:en är utskickade men det säger ju ofta inte så mycket om var själva utföraren sitter för det här är tjänster man kan köpa från olika serverställen. Det använder man sig av. Så de som sitter och skickar ut de här kan sitta var som helst i världen, säger Lotta Mauritzon.

– Det är precis som med gamla tiders Nigeriabrev – man skickar ut hur många som helst och hoppas att någon nappar. Här skickar man ut mass-sms.

”Var källkritisk”

Tidigare har det funnits trender där kända matföretag som Ica och Coop och myndigheter som Skatteverket utnyttjats i liknande bedrägerier. Men Postnord är vanligast förekommande, enligt polisen.

– Du ska ju känna dig trygg när du får det här sms:et eller mejlet, det är väl det som är tanken. Och förmodligen så har de väl lyckats med ett antal Postnord-utskick tidigare och då fortsätter man med det, säger Lotta Mauritzon.

– Oavsett om det är Postnord någon annan – om du helt plötsligt får ett sms av någon så tycker jag att man ska vara källkritisk och fundera på varför de kontaktar dig sådär just nu. Har ni haft någon kommunikation tidigare? Och sedan så ska man absolut inte lämna ifrån sig kortuppgifter och sådant via sådana länkar. Och blir du osäker så kontakta företaget.

PODD Så ska Sveriges strategi under pandemin utredas

Coronapandemin håller sitt stadiga grepp om världen och i Sverige har människor på äldreboenden drabbats extra hårt. Men hur har regeringen egentligen agerat? Har de gjort vad som krävts eller har de misslyckats med att hantera den största krisen i Sverige i modern tid? Nu instiftas coronakommissionen för att utreda hanteringen av pandemin. Det här handlar det här avsnittet av Aftonbladet Daily om.

 
Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på PLAY-knappen