Så lyckas du bäst när du startar företag

Guide: Experternas tips för att starta eget bolag 

Uppdaterad 2019-12-05 | Publicerad 2019-08-13

Affärsidé, affärsplan och val av bolagsform. Det finns mycket att tänka på när man ska starta sitt eget företag. Men hur sätter man igång – och vilka fallgropar bör man se upp med? Aftonbladet lät två experter ge sina bästa tips.

Var tredje svensk, 31 procent, drömmer om att starta eget företag, enligt en undersökning från Visma tidigare i år. Men hur går man från tanke till handling?

Ett av de första stegen är att se till att man har en stabil buffert. Det menar i alla fall Américo Fernández, företagsanalytiker på SEB.

– Att sätta igång med ett företag är ett jättestort projekt, ett omtag av sin ekonomi. Det första man ska göra för att känna sig lugn med att ta det steget, är att ha en buffert på plats, säger han.

”Tuff resa att vara företagare”

En buffert kan säkerställa att en ekonomisk nedgång blir hanterbar, menar Américo Fernández, som ger rådet att den bör ligga på fem till sex nettolöner.

– Man ska nog inte räkna med att man kommer att få en väldigt stor affär i början, det är en tuff resa att vara företagare. Det kan gå snabbt men också väldigt långsamt. Ha en buffert på plats så att du känner dig trygg de kommande sex månaderna.

Börja på nätet

Boo Gunnarson, till vardags företagarexpert på Visma, ger rådet att börja sin företagsresa med en webbplats. Det bästa som kan hända är att några kunder dyker upp, säger han.

– Enligt siffror från undersökningen Svenskar och internet använder 97 procent internet för
att söka information och startar också sin inköpsresa på nätet. Oavsett om du ska köpa
utemöbler eller vad som helst, börjar de allra flesta att söka på internet. Redan innan man
startar upp sitt företag kan man börja med att sätta upp en enkel webbplats.

Så väljer du bolagstyp

Valet av bolagstyp kan upplevas som en djungel i sig. Vad man ska välja är upp till sig själv och sin affärsidé, men enligt Américo Fernández finns det riktlinjer att förhålla sig till.

– De allra flesta börjar med enskild firma. Det är enkelt, du behöver inget startkapital och när man inte vet hur resan kommer gå kan det vara bra. Sen när man har kommit igång med sin resa och börjar fundera på att: okej, nu ska vi ta in mer kapital och kanske anställa – då skulle ett aktiebolag vara ett bättre alternativ.

Aktiebolag eller enskild firma?

Aktiebolag är inte alltid lösningen, men med det medföljer en bredare palett av alternativ, menar Américo Fernández.

– Det som talar för ett AB är om man vill särskilja företagets ekonomi och din privatekonomi. Med en enskild firma finns ingen vallgrav, går det dåligt för företaget påverkas din privatekonomi direkt, säger han.

Huruvida man bör ta in extern hjälp med redovisning och annat till sitt bolag, är – också det – upp till en själv. Enligt Boo Gunnarson kan man i praktiken göra allt själv, men han föreslår ändå att man tar in hjälp i vissa lägen.

– Det kan vara bra att ha kvartal- eller halvårsavstämning med en redovisningskonsult. Kanske en redovisningsbyrå som riktar in sig på mindre företag. Att fakturera ska du göra själv, men se till att de är digitala. Det är mycket lättare att hantera än att ha massa papper.

Då ska du ta extern hjälp

Även Américo Fernández menar att experthjälp i många fall kan underlätta.

– Om man frågar företagare vad som tar mest tid från deras företagsidé är det administration. Vill man öka möjligheten att få företaget att lyckas kan det vara en bra idé att ta hjälp med administrationen, säger han och tillägger:

– Man får räkna med att det tillkommer en extra kostnad, men å andra sidan underlättar det för företagaren att fokusera på sin affärsidé.

Vad bör man ha koll på rent juridiskt?

– Där brukar jag rekommendera verksamt.se som har väldigt bra checklistor över vad man ska tänka på, allt från att registrera företagsnamn till att välja bolagsform, säger Américo Fernández.

– Glöm inte pensionsavsättningar om du jobbar på heltid, det är en sån klassiker att man kan glömma, lägger Boo Gunnarson till. 

Fallgroparna att se upp med

En fallgrop man bör se upp med är brist på en tydlig strategi, konstaterar Américo Fernández. Affärsidén kan hos många få ett högt affektionsvärde, vilket kan leda till tunnelseende, menar han.

– Man bör fundera på hur länge man ska fokusera på sin strategi och vad man är beredd att offra. Sätt upp en plan för hur du ska agera om idén inte håller om ett år. Annars kan man hamna i en spiral med förlust efter förlust, och om då har en enskild firma där du och din privatekonomi är en och samma, kan det snabbt gå åt fel håll.

Boo Gunnarson ger tipset att man bör ta en kreditkoll på sina kunder vid större uppdrag.

– Många väntar med att fakturera till dess att uppdraget är utfört. Om man har ett uppdrag som sträcker sig över ett år måste man fakturera varje månad, annars blir det svårt få det att gå ihop ekonomiskt. 

Var tredje svensk drömmer om att starta eget företag.

Américo Fernández tips för ett lyckat företagande

  1. Gör en budget innan du tar klivet ut. Försök se till att ha fem till sex nettolöner som buffert, så att du känner en trygghet för att kunna jobba igenom din affärsidé och få ditt företag att ta fart.
  2. Ibland kan företagandet säljas in som väldigt glamoröst, men det är också väldigt hårt arbete bakom dessa entreprenörer. Därför är det viktigt att bygga upp ett bra, stöttande nätverk innan man sätter igång sin företagsresa. Inte bara ett bra bollplank, utan även en stöttande hemmafront. Det är många timmar man jobbar och man behöver stöttande nära och kära som är med på den resan. 
  3. Våga misslyckas, men ha en tydlig strategi. Hur länge ska jag ge det här en chans så att jag inte står här om ett år helt utan någon ekonomisk säkerhet?
  4. Jag har full förståelse för att pensionen inte är det första man tänker på när man startar ett företag, men det är en viktig fråga. Så fort företaget börjar gå med vinst/överskott bör man ta ut en marknadsmässig lön för att få avsättningar till den allmänna pensionen. Men det är viktigt att också sätta av till tjänstepension, speciellt eftersom egenföretagare många gånger saknar en tjänstepension. Denna utgör för de flesta en stor del av den slutliga pensionen.

Boo Gunnarsons tips till blivande företagare

  1. Börja på webben. Dina kunder gör som du när de ska hitta tjänster och produkter – de googlar, nästan 9 av 10 inköpsresor börjar i mobilen.
  2. Vilka sökord är viktiga för dig – använd Google trender för att lära dig vilka ord som googlas frekvent. Prova dina tänkta nyckelord i Google trender. Du får svar på hur många som googlar, när de gör det och var i landet de finns.
  3. Skaffa en eller ett par domäner, utgå från dina viktigaste sökord och kundnyttan när du väljer domän. 
  4. Använd dina sociala nätverk. Berätta i dina nätverk att du nu är företagare. Eller är på väg att bli. Bygg samtidigt upp din kommunikation i relevanta kanaler. Dels de du använder själv men också de där dina blivande kunder finns.
  5. Skydda ditt varumärke – och ge det ett innehåll. Var stolt över ditt företag och skydda ditt varumärke. Speciellt viktigt om du startar som enskild firma som bara namnskyddas i länet. Lev ditt varumärke, trovärdighet, bemötande, relevans och engagemang är viktiga komponenter i ett starkt varumärke.
  6. Gör en kommunikationsplan – vem vill du nå, var finns dina blivande kunder och hur når du dem bäst?
  7. Bjud på kunskap – ökar trafik och förtroende. Google gillar om du ger svar på frågor, din kunskap ökar värdet på ditt erbjudande.
  8. Prata kundnytta inte produkt eller tjänst. Dina kunder väljer dig för att du hjälper dem framåt. Fastna inte i tekniken.
  9. Från kund till ambassadör. Att skaffa kunder tar ofta tid och kraft. När de väljer att göra affärer med dig är det viktigt att utveckla relationen. Nöjda kunder är dina bästa säljare. Några av dem blir till och med dina ambassadörer. 
  10. Ladda ditt varumärke och dig själv! För att kunna leverera med energi och engagemang måste du själv alltid vara på topp. Hitta din egen energikälla som ger dig kraft att driva och utveckla dig och ditt företag. Bra för dig och bra för dina kunder!

PODD: Handelskriget mellan USA och Kina – det innebär det

I nyhetspodden Aftonbladet Daily pratar vi om hur tullkriget mellan stormakterna fortsätter att eskalera, och vad det kan innebära.

Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify

Eller ⬇️ klicka på PLAY-knappen

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu