Äggbranschen varnar för akut kris: ”Fruktansvärd brist”

”Går back 60 000 varje vecka”

Uppdaterad 2022-04-15 | Publicerad 2022-04-14

Höjda foderpriser riskerar att slå undan benen på många av landets äggproducenter.

Krisen är akut, hävdar äggproducenten Peter Andersson som går back 60 000 kronor varje vecka.

– Det kommer att bli konkurser och en fruktansvärd äggbrist framöver, säger han.

Hård- och löskokta, hela och halva. Kanske till och med skurna ner i en gubbröra, om man är på det humöret. Stekta? Jasså.

Påskens stora äggfrosseri har börjat.

Men där finns också en bitter eftersmak. Äggproducenterna larmar om en akut situation.

– Jag går back 60 000 varje vecka, säger Peter Andersson på Vadsbo ägg i Töreboda.

PLUS: Så handlar du billigare efter matprischocken

Medan i princip alla livsmedel har stigit i pris i takt med inflationen, eller mer, har äggpriset i butik nästan stått stilla det senaste året. Kaffe och tomater har till exempel stigit med 30 procent, medan äggpriset bara har ökat med 1,1 procent, enligt SCB. Inflationstaken är just nu 6,1 procent.

Samtidigt har producenternas kostnader ökat kraftigt. Bränslerekord, elsmockor och kraftigt stigande foderkostnader har gjort äggproduktionen till en minusaffär.

Peter Andersson, äggproducent.

Foderpriset har dubblats

Peter Andersson, som vid sidan om sin dagliga verksamhet också är ordförande i producentrådet på branschorganisationen Svenska Ägg, menar att ekvationen är omöjlig att få ihop.

– Det har blivit mycket mer ansträngt den senaste månaden för att fodret har ökat så mycket i pris. Om det var kris tidigare är det plötsligt en akut kris nu, anser vi.

Foderpriset har de senaste tiden ökat med 100 procent, enligt Svenska Äggs styrelse­ordförande Leif Denneberg. Att äggpriset i butik inte rör sig i samma takt blir då förödande, menar han.

– Om ett genomsnittsägg kostar 2,50, ska de olika mellanleden ha betalt på olika sätt. Det som går tillbaka till äggbonden själv är 80 öre. Och enbart det här 80 örena går till foder i dag, så de har inga pengar kvar att till betala alla andra omkostnader. De betalar för att producera ägg i dag.

– Min uppfattning är att man måste höja priset med 50 öre per ägg, som går direkt till bonden, säger Leif Denneberg.

Svenska Äggs styrelseordförande Leif Denneberg.

Flaggar för prishöjning

Priserna sätts i förhandlingar mellan äggpackerier och matvaru­branschen. Äggjättarna Stjärnägg och Dava Foods har meddelat att priserna kommer att ”höjas kraftigt” i butik framöver, vilket branschtidningen Jordbruksaktuellt tidigare skrivit. En ökning som i så fall ska gå direkt till producenterna.

Matvarujätten Coop hävdar att även de har sett över sina prisnivåer.

”Svensk produktion och svenska produkter är självklart en viktig del av Coops verksamhet och därför har vi haft en aktiv dialog med våra leverantörer sen i höstas. Vi har sen en tid tillbaka sett över våra tidsaxlar och hanterar prisjusteringar situations­anpassat”, säger Coops pressekreterare Kevin Bell i ett mejl till Aftonbladet.

Coop säger sig ha sett över sina prisnivåer på ägg.

Frångått ordinarie rutiner

Axfood, som äger bland annat Willys och Hemköp, säger att även de har tittat över sina processer, tillsammans med leverantörerna, för att pengar ska komma ut till producenterna snabbare.

”På grund av den exceptionella situation som råder har vi redan frångått våra ordinarie processer för att snabbare kunna släppa igenom prisökningar där det är nödvändigt, och där vi kan säkra att pengarna når hela vägen ut till primär­producenten”, säger Magnus Törnblom, presschef på Axfood i en mejlkommentar.

PLUS: Så handlar du billigare efter matprischocken

Ica säger i en kommentar att de är väl medvetna om att situationen för de svenska matproducenterna har blivit allt svårare de senaste månaderna.

”Flera aktörer i livsmedelskedjan måste samverka för att hjälpa matproducenterna. Från Icas sida kommer vi att frångå de vanliga avtals­processerna för att skyndsamt hantera prisfrågan, och i de fall där vi bedömer att höjningen går tillbaka till producenterna accepterar vi prishöjningar. Detta gäller de centrala inköps­förhandlingarna”, säger Anette Hällkvist, kategorichef för färskvaror på Ica Sverige.

Willys och Hemköp ingår i koncernen Axfood.

En annan aspekt är konsumentperspektivet. Kommer svensken vara beredd att betala mer för äggen?

Frågan är komplex, menar Coop.

”Vi behöver säkerställa att priserna hamnar på en rimlig nivå och är relevanta för kunderna, vi kommer att fortsätta dialogen med våra leverantörer för att hitta en lösning för alla”, säger Coop i en kommentar.

”Riskerar att konsumenter slutar köpa”

Axfoods Magnus Törnblom är inne på samma spår.

”Det är självklart viktigt för oss att hela värdekedjan ska få skäligt betalt, precis som att hela kedjan är med och tar ansvar för att pengarna når hela vägen ut. Man ska också komma ihåg att dagligvaruhandeln har ett stort ansvar för att konsumenterna – som nu också drabbas av prishöjningar och kostnadsökningar på bred front – ska kunna fortsätta köpa prisvärda produkter i butik”, säger han och lägger till:

”Blir prishöjningarna för höga riskerar vi att konsumenten kanske slutar köpa vissa – och inte minst svenska – produkter, och väljer andra”.

Leif Denneberg på Svenska Ägg är däremot övertygad. Konsumenterna kommer vara beredda på att betala mer.

– Det tror jag absolut. För det första är det ett billigt livsmedel, men jag tror att de är beredda om pengarna går direkt till äggbonden.

En ägghylla som gapar tom – detta kan bli en allt vanligare syn, spår äggbranschen.

”Fruktansvärd äggbrist”

Om priserna inte höjs snarast går Peter Andersson på Vadsbo ägg en tuff tid tillmötes. I värsta fall konkurs, befarar han.

– Om jag inte har pengar inom en månad måste jag ha hjälp för att täcka upp. Mina pengar kommer ta slut inom en månad. Jag har precis byggt om ett stall, den kalkylen jag gjorde för ett år sedan höll utan vidare. Men i dag går den inte ihop.

Han tror dessvärre inte att han är ensam:

– Kommer det inga pengar så kan jag hoppa upp och sätta mig på att det kommer bli konkurser och en fruktansvärd äggbrist framöver, säger Peter Andersson.

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu

Följ ämnen i artikeln