SAS vd lovar ersättning till kunderna

Publicerad 2022-09-01

Efter sommarens strejk går SAS back nära två miljarder kronor.

Samtidigt finns det ett berg av ersättningskrav från strejkdrabbade kunder – som bolagets vd nu lovar ersättning.

– Alla som har rätt till ersättning kommer att ersättas, säger Anko van der Werff.

På fredagsmorgonen redovisade SAS en ny brakförlust för kvartalet maj-juli med ett resultat på minus 1,8 miljarder kronor.

I nuläget beräknas sommarens pilotstrejk ha kostat företaget 1,4 miljarder.

Samtidigt har ersättningskraven från strejkdrabbade resenärer strömmat in under sommaren.

Än så länge har bolaget inte hunnit gå igenom kraven, men SAS vd Anko van der Werff lovar i en intervju med TT att alla som har rätt till ersättning kommer att kompenseras:

– Jag vill först av allt be om ursäkt för vad som hände i somras och som slog hårt mot våra passagerare. Alla som har rätt till ersättning kommer att ersättas och vi gör allt vi kan för att hantera den volym av krav vi fått. Vi respekterar till fullo passagerarnas rättigheter.

Anko van der Werff.

Granskas av Konsumentverket

Hur många kunder det handlar om och när de kan få sin ersättning är ännu oklart.

Enligt DN har Konsumentverket, som har startat en granskning av SAS hantering av kunderna, fått in 168 anmälningar av bolaget i år.

När SAS senast drabbades av strejk 2019 försökte bolaget emellertid hävda att det var en ”en extraordinär omständighet utom företagets kontroll”. Frågan avgjordes tillslut i domstol och i maj 2021 slog Attunda tingsrätt fast att SAS var skyldiga att betala ut ersättning till sina kunder.

SAS står nu inför en rad utmaningar. Nyligen meddelade man att ytterligare 1 700 avgångar ställs in under hösten till följd av sommarens strejk samt försenade flygplansleveranser. Mitt i allt går bolaget igenom en så kallad ”Chapter 11-process”, ett slags företagsrekonstruktion, i USA.

SAS-flyg. Arkivbild.

Planerar expansion

– Vi tror inte att det ska behöva bli fler (inställda avgångar, reds. anm). Vi för diskussioner med Airbus om kompensation och det här är en stor fråga för oss. Kan vi inte få flygplanen i tid betyder det naturligtvis stora kostnader, säger Anko van der Werff till TT.

Trots kriser och ekonomiska förluster förbereder SAS sig nu för att expandera inför sommarsäsongen 2023.

– Vi kommer att rekrytera omkring 1 000 medarbetare till nästa år. När vi har slutfört vårt Chapter 11-förordnande så kommer vi vara i en position som gör att vi har en hälsosam grund att stå på.