Begagnade cyklar rusar i popularitet

Patrik Dokk/TT

Publicerad 2021-03-26

Begagnathandeln med cyklar ökar. Arkivbild.

Funderar du på att köpa cykel? Det är du inte ensam om.

Begagnathandeln når rekordhöjder i nästan hela landet.

– Det är ganska lång väntetid på en nyproducerad cykel nu, säger Tero Marjamäki, presschef på Blocket.

Siffror från begagnatsajten Blocket som TT har tagit del av visar att antalet annonser för cyklar har ökat – och ofta rejält – i alla Sveriges geografiska områden förutom Jämtland och Gotland.

Detta trots att fjolåret var ett rekordår för den typen av annonser på sajten.

– Även bland sökningar ökar det. I mars är det hittills 35 procent fler sökningar på cyklar än samma period i fjol, säger Blockets presschef Tero Marjamäki.

Han tror att det först och främst har att göra med bristen på nyproducerade cyklar. Cykeldelar har svårt att komma fram i transporterna och cyklarna kan därför inte monteras, därav är väntetiden lång.

Priserna sjunker

De andra två faktorerna han ser är hälsotrenden, att man vill ut och röra på sig och kanske planerar en semester hemma i Sverige, och en hållbarhetstrend, att man hellre cyklar än tar bilen för miljöns skull.

I statistiken för antalet annonser som har lagts upp under perioden 1–22 mars 2021 är ökningen, jämfört med samma period förra året, störst i Västmanland med 90 procent. Därefter följer Göteborg, 84 procent, och Norrbotten, 71 procent.

Ökningen har påverkat priset, men på olika sätt. För det mesta har det ökade utbudet fått priserna att sjunka rejält – allra mest i Södermanland, där medianpriset på en cykel har sjunkit med 85 procent – men på sina håll har det ändå ökat.

Trots att antalet annonser har ökat med 54 procent i Västerbotten har priset ökat med 88 procent.

Mest barncyklar

Handel med alla sorters cyklar har ökat. Men den största ökningen står barncyklar för. Sedan följer i fallande skala mountainbikes, racingcyklar, damcyklar, herrcyklar och elcyklar.

– Vi kan även se att nischade cyklar som lådcyklar också ökat i popularitet. Det tror vi är tätt sammankopplat med att många i storstäder, där det är kortare avstånd, har ställt sin bil och bytt ut den mot en lådcykel.

Tero Marjamäki säger att även cyklar med blessyrer som en punktering eller en trasig pedal kommer att leta sig ut på marknaden i allt högre grad.

– Jag tror att man kommer se ett värde i cyklar som fungerar men inte estetiskt är tipptopp.

Följ ämnen i artikeln