Black Friday 2020

presenteras av

Dyster prognos inför Black Friday: ”Byggt ett reamonster”

Coronan slår hårt mot de fysiska butikerna

Uppdaterad 2020-11-27 | Publicerad 2020-11-19

Reafesten Black Friday brukar slå försäljningsrekord varje år.

Men 2020 ser prognosen annorlunda ut.

– Det är ett konstigt år och vissa branscher har totalt bromsat in. Det är ett väldigt jobbigt läge där ute, säger Prisjakts nordenchef Carl Vult von Steyern.

Förra året shoppade vi för 7,1 miljarder under Black Friday – årets största shoppingdag som brukar slå nya försäljningsrekord varje år.

Men 2020 kan trenden brytas, enligt en nationell undersökning som Kantar Sifo utfört på uppdrag av Prisjakt.

– Black Friday kommer bli särskilt tuff för de fysiska butikerna. Framför allt mindre butiker kommer få se sig bli utkonkurrerade av större handlare med helt andra ekonomiska muskler, säger Prisjakts Nordenchef Carl Vult von Steyern.

Vågar inte handla i butik

Pandemin och de nya ännu skarpare råden från Folkhälsomyndigheten är en orsak till att reafesten inte väntas nå samma toppar som förra året. Smittoläget har gjort att 37 procent av svenskarna känner sig otrygga inför att handla i fysiska butiker, och ungefär lika många kommer välja online-shopping.

– Svaren är inte direkt häpnadsväckande givet läget i världen just nu, säger Vult von Steyern.

Carl Vult von Steyern.

”Byggt ett reamonster”

Men det finns också andra orsaker till stagneringen – som en långtgående trend där vi sett hur större aktörer konkurrerat ut mindre, och e-handeln tagit marknadsandelar från fysisk handel.

– Branschen har dessutom själv byggt ett reamonster, och gjort Black Friday så stort att handlarna inte riktigt kan leva upp till de extremt stora röda realapparna.

Branscher som säljer kläder och skor är hårt drabbade, både i fysiska butiker och online.

– All handel som är kopplad till resor har också tagit en stor smäll, säger Carl Vult von Steyern.

Han tror däremot inte att Black Fridays glansdagar är förbi.

– Som fenomen kommer den inte att dö ut, däremot kommer nog fler och fler börjar gå över till Black Week och sprida efterfrågan under en längre tid.

Det blir nog inga nya försäljningsrekord för Black Friday i år.

Mer pengar i plånboken

Men det finns också branscher som blomstrar. För samtidigt som en del svenskar fått sämre ekonomi på grund av pandemin svarar 13 procent att de tvärtom fått mer pengar över i plånboken.

– Vissa branscher går superbra. När vi inte längre reser ökar behovet av att piffa till i hemmet, vilket gör att butiker som säljer allt från inredning till hemelektronik fortfarande kan slå rekord i år, säger Vult von Steyern.

Hur kommer situationen utveckla sig till nästa år?

– Det är jättesvårt att säga, men nu har vi fått en indikation på att ett vaccin är på gång. När vi ser ett slut på pandemin kommer det nog återhämta sig.