Cdon lovar miljonbelopp efter Black Week-besvikelsen

Publicerad 2021-11-27

Kunderna har rasat mot Cdon efter att inte fått hem elektronikvaror de beställt under Black Week-rean.

Nu lovar företaget att avvara 15–20 miljoner kronor för att kompensera kunderna.

”Som du förstår har den här händelsen varit ganska extraordinär”, skriver Allan Junge-Jensen, vd för CDON, i ett mejl till Aftonbladet.

I går kunde Aftonbladet berätta om kunder som känt sig lurade efter att ha beställt varor från mobilföretag via Cdon.

I stället för att få sina paket med läsplattor, mobiletelefoner och hörlurar har de fått svarta kuvert med en ursäkt om att varan är försenad och en rabattkod på 15 procent inför nästa köp.

– Det står ju att de (Cdon) står för trygg e-handel. Men jag ser ingen trygghet här. Jag ställer krav att de får lösa det här, sa kunden Kristian Stahlgren till Aftonbladet.

Utreder händelsen

Cdons vd Allan Junge-Jensen skriver i ett mejl att man tar det inträffade på största allvar.

”Som du förstår har den här händelsen varit ganska extraordinär och omfattningen av incidenten har satt press på vår organisation”, skriver han.

Företaget håller nu på att utreda det hela, och uppger att det är för tidigt att säga om polisen kommer att behöva kopplas in.

Istället för surfplattan fick en kund ett svart kuvert med en rabattkod och ett meddelande om att leveranserna var försenade.

Brott mot villkoren

Cdon marknadsför sig som ”Nordens största marknadsplats”.

På sin hemsida skriver man bland annat ”Hos oss kan alla göra en bra deal” och ”Trygg e-handel sedan 1999

I ett pressmeddelande skriver Cdon att att kunder som köpt produkter från en specifik handlare inte har fått det de beställt enligt avtalet.

”Detta är ett brott mot Cdons villkor och ledde att vi tog bort handlaren från Cdons plattform”, står det i pressmeddelandet.

Totalt kommer företaget nu att avvara mellan 15–20 miljoner ur budgeten från det fjärde kvartalet för att kompensera kunderna.

Företaget kommer också att vidta åtgärder för att det här inte ska hända igen.

”Vi vill att CDON ska vara en trygg plats att handla på för våra kunder – nu och i framtiden”, skriver Allan Junge-Jensen.