Så pressar Amazon priserna – kan slå ut mängder av e-handlare

Prognosen: Kan leda till priskrig i Sverige

Av: Elisa Amorelli

Publicerad:
Uppdaterad:

Amazons etablering i Sverige kommer att öka prispressen – och tvinga företag i konkurs.

– Bara stora och attraktiva varumärken klarar av att stå emot sådana här jättar, säger professor Johan Anselmsson vid Lunds universitet.

Amazon är ett av världens starkaste varumärken. Kolossen dominerar redan de stora e-handelsmarknaderna i USA och Europa och de konkurrerar särskilt genom priser och snabba leveranstider.

Nu ska de in på den svenska marknaden.

– Det kommer bli stora förändringar inom svensk handel, det är en sak som är säker, säger Johan Anselmsson, professor i marknadsföring vid Lunds universitet.

Jämförelsesajten prisjakt.nu har undersökt prisskillnaden mellan Amazon och andra e-handlare i Storbritannien och Frankrike för att försöka ge en bild av vad den svenska marknaden har att vänta. Enligt Prisjakts Nordenchef Carl Vult von Steyern kan intåget leda till ett priskrig.

– Vår undersökning visar att Amazons lansering i Sverige innebär att prispressen kommer att öka, säger han.

Kan förhandla subventioner

Tittar man på den brittiska marknaden och jämför Amazon med näthandelsjätten Ebay så har Amazon ett lägre pris på drygt 9 850 produkter, motsvarande 43 procent, medan Ebay är billigare på 52 procent av produkterna.

– Det här innebär att många småaktörer som redan ligger på marginalen kommer att behöva slå igen. Jag har kontakt med många företag som är rädda att helt enkelt bli utbytta, säger Johan Anselmsson.

Nätgigantens styrka ligger bland annat i att företaget skalfördelar inköp, får mängdrabatt och därmed kan pressa priserna på ett sätt som mindre aktörer inte kan.

– De har dessutom en förmåga att förhandla till sig subventioner, det kan handla om allt från skattelättnader till att man på lokal nivå drar vägar och infrastruktur, säger Anselmsson.

Johan Anselmsson, professor i marknadsföring vid Lunds universitet.
Foto: Getty/ Ola Torkelsson
Johan Anselmsson, professor i marknadsföring vid Lunds universitet.

”Sätter eld i baken”

För att ge ett exempel på hur det kan komma att bli nämner han den tyska matbutiken Lidl, som totalt förändrade den svenska dagligvaruhandeln med sitt intåg på den svenska marknaden.

– Alla andra matbutiker var tvungna att förbättra sig både service- och prismässigt. Det är sådant som Amazon också kommer att leda till, att sätta eld i baken på de svenska aktörerna.

Prisjakts Carl Vult von Steyern tror däremot att det blir svårt för nätjätten att konkurrera ut svenska butiker enbart på pris.

– Svenska konsumtionsvanor ser annorlunda ut jämfört med i andra länder. Den svenska konsumenten är väldigt medveten och andelen svenskar som jämför erbjudanden är stor. Det återstår att se hur väl Amazon lyckas i Sverige, säger Vult von Steyern

Kan äga 50 procent

Johan Anselmsson är säkrare: Amazon kommer att klara sig fint på den svenska marknaden.

– Ger man dem bara tid så kan de hamna på samma nivå som i USA och Tyskland, alltså att de ”äger” över 50 procent av handeln, säger Anselmsson.

Enligt honom är de branscher som kommer att påverkas mest de som i dag är storsäljare på Amazon, som heminredning, köksprodukter, mode, verktyg, böcker och hemelektronik.

Vilka blir då de största vinnarna och förlorarna i det här?

– De största vinnarna är, utan tvekan, konsumenterna. De kommer att kunna handla enklare, billigare och med bättre service. Förlorarna blir framför allt onlinebutikerna, säger Anselmsson.

Publicerad:

LÄS VIDARE